ROTTERDAM - Een onder Nederlanders populair effectenleaseplan van het bedrijf Legio doet zijn klanten structureel tekort, zo blijkt uit een onderzoek van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. Volgens de onderzoekers berekent Legio voor de aandelenconstructies dat het verkoopt zijn klanten vrijwel altijd hoge aankoopkoersen en lage verkoopkoersen.
Zo ontving iemand die 3600 gulden had ingelegd niet de 'beloofde' 10.000 gulden, maar nog geen 60 gulden.
Het onderzoek richtte zich op het effectenplan 'Winstverdriedubbelaar', dat Legio bij tienduizenden heeft verkocht. Er wordt belegd met het door de klanten ingelegde geld.
Het blijkt echter dat de aankoopkoersen gemiddeld 35 procent van de hoogste koers liggen verwijderd. Bij de verkoopkoersen gebeurt het omgekeerde: die liggen volgens de onderzoekers gemiddeld zo'n 32 procent van de laagste koers af.
Het tv-programma Tros Radar besteedt vanavond aandacht aan de Winstverdriedubbelaar van Legio. Er worden 29 klantencontracten onder de loep genomen.