De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 25 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Canon richt pijlen nu op midden- en kleinbedrijf

Van een onzer verslaggevers

   
 

HANNOVER - Het roer gaat om bij elektronicafabrikant Canon. De tijd van 'dozen schuiven' is voorbij, de wereldmarktleider op het gebied van kopieerapparaten en printers wil zich veel meer gaan richten op de dienstverlening, het aanbieden van totaaloplossingen voor het bedrijfsleven.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 13kb)
Hajime Tsuruoka ... veel onderdelen van derden ...
Canon Nederland heeft zich daarbij een pioniersfunctie toebedacht, met het midden- en kleinbedrijf als speerpunt. Het MKB is tot nu toe nog wel eens een vergeten groep geweest als het ging om integrale oplossingen voor hun automatisering, zegt Martin Trampe, president van Canon Nederland. Oplossingen, waarbij niet alleen de pc's onderling konden communiceren, maar ook alle daaraan gekoppelde randapparatuur goed met elkaar overweg kon. De bedrijven waren door hun beperkte omvang vaak niet interessant genoeg voor de grote aanbieders van integrale automatiseringsprojecten.

Ging er dan iets fout in de communicatie en werd er bij een leverancier geklaagd, dan werd al gauw met een beschuldigend vingertje naar de leverancier van de andere apparatuur gewezen. "Vergelijk het met het installeren van een huis. Als je zelf de keukenkastjes bij leverancier A haalt, de apparatuur bij leverancier B en de leidingen bij C, dan kun je er van op aan dat als er iets gebeurt, alle leveranciers naar elkaar wijzen. Door nu ook bij de automatiseringsprojecten één aanspreekpunt aan te wijzen, dat verantwoordelijk is voor de hele situatie, voorkom je dat soort situaties."

Met computerfabrikant Hewlett-Packard (HP) en softwareproducent Microsoft heeft Canon daartoe contracten afgesloten voor partnerships. "Onze eigen mensen installeren de systemen, zorgen er voor dat ze draaien en blijven ze beheren. Wij plegen het onderhoud en zorgen er voor dat er een helpdesk is. Voor ons een hele ommezwaai, want tot nu toe leverden we onze printers, faxen en kopieerapparaten alleen van eigen merk."

De nieuwe strategie van Canon Nederland is met name gericht op bedrijven met 10 tot 100 werkplekken. Dat kunnen bijvoorbeeld makelaars zijn, notariskantoren of bedrijven uit de consultancy.

Trampe geeft overigens volmondig toe dat de ommezwaai niet is voortgekomen uit liefdadigheid ten aanzien van het MKB. "In een teruglopende economie staan je marges als hardwareleverancier nu eenmaal flink onder druk. Je moet het hebben van continuïteit. En die kun je vinden in de dienstverlening."

Canon is met zijn printers en kopieermachines veruit wereldmarktleider: van alle ter wereld geproduceerde laserprinters is in meer dan 80% van de gevallen het hart van de machine afkomstig van Canon. Veel fabrikanten zetten er een eigen kast omheen, andere laten hun apparatuur geheel door Canon als OEM (Original Equipment Manufacturer) produceren en plakken er hun eigen naam op. Dat is bijvoorbeeld het geval met de laserprinters van Hewlett-Packard, die daarmee een wereldmarktaandeel van meer dan 50% heeft. Canon zelf heeft, zegt Hajime Tsuruoka (ceo Canon Europe), met zijn printers en kopieerapparaten een marktaandeel van 20%. Daarnaast produceert Canon nog beamers en (digitale) foto- en videocamera's. De meeste onderdelen daarvoor worden van derden betrokken, vooral van fabrikanten in het Verre Oosten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 25 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.