SCHIPHOL - Als het aan minister Netelenbos (Verkeer) ligt, heeft elke Nederlandse automobilist in 2006 een kastje in de auto dat de kilometerheffing mogelijk maakt. Maar het kastje, dat het aantal gereden kilometers moet tellen, is te duur als de markt niet meebetaalt. Daarom moedigde de minister deze week 450 zakenmensen uit de hele wereld aan met voorstellen te komen over de mogelijkheden van de zogeheten 'mobimeter'.
Met de kilometerheffing denkt de minister de verstopte wegen in ons land enigszins te ontlasten. De motorrijtuigenbelasting wordt opgeheven en de gebruiker gaat per kilometer betalen. Minder gereden kilometers betekent minder belasting. Om dit te kunnen registreren moet elke auto worden voorzien van een kastje dat precies bijhoudt hoeveel kilometers worden gereden. Met de kosten van fabricage en installatie zijn honderden miljoenen euro's gemoeid.
Maar geen bestuurder zit te wachten op een kastje in zijn auto dat symbool staat voor het betalen van belasting. Daarom heeft het ministerie van Verkeer & Waterstaat bedacht dat de mobimeter meer moet kunnen dan alleen maar kilometers tellen. Dat zou de acceptatie van de mobimeter vergroten. En belangrijker nog, dat zou de kosten van het kastje voor de overheid aanzienlijk verminderen. De markt zou dan immers voor de kosten opdraaien, in ruil voor een klantenbestand van acht miljoen automobilisten. "Jullie betalen voor ons goede idee", vatte Netelenbos het scenario tijdens het congres over kilometerheffing deze week samen. "Nu zijn jullie aan zet om de mogelijkheden in kaart te brengen."
Volgens kenners zijn die mogelijkheden eindeloos. Behalve het melden van de files en het uitstippelen van de snelste route kan de mobimeter nog veel meer. Zo kan het kastje de automobilist tijdig vertellen dat zijn voertuig een grote beurt nodig heeft. Ook zou de bestuurder zijn mobimeter opdracht kunnen geven een parkeerplaats te reserveren, een hotelkamer te boeken of hem zelfs te vertellen wanneer de auto wordt opengebroken. Daarnaast weet het kastje feilloos waar het goedkoopste benzinestation in de buurt te vinden is. En als klap op de vuurpijl zou het kastje spelletjes en muziek van het internet kunnen halen zodat de kinderen op de achterbank worden vermaakt.
Maar de bij het kilometerheffingscongres aanwezige bankiers, investeerders, autofabrikanten, softwareproducenten en telecomjongens zijn toch enigszins terughoudend. Garanties dat automobilisten van deze diensten gebruik willen maken zijn er namelijk niet. Bovendien zijn de investeringen fors te noemen. Volgens het gerenommeerde onderzoeksbureau Forrester liggen de kosten tussen de €870 miljoen en €1,3 miljard.
Om de industrie over de streep te trekken haalt het ministerie van Verkeer & Waterstaat alles uit de kast. Zo hebben ze een website gebouwd waarop alle informatie over kilometerheffing te vinden is. Daarop kunnen de geïnteresseerde partijen ook uitrekenen hoeveel ze zouden kunnen verdienen met de verschillende diensten. Ook had V&W tijdens het congres meerdere vergaderkamers gehuurd zodat de partijen met elkaar aan de tafel konden zitten om te brainstormen over de mogelijkheden. Daarnaast stelt V&W €3 miljoen ter beschikking voor de ontwikkeling van goede ideeën.
De industrie heeft tot augustus om met voorstellen te komen. Voor het eind van het jaar wordt beslist of de kilometerheffing er komt. Na de tolpoortjes en het rekeningrijden kan het kabinet wel een opsteker gebruiken.