AMSTERDAM - "Een historisch dieptepunt", zo omschreef Telegraaf-directeur Fred Arp 2001, het jaar waarin het Amsterdamse uitgeverijconcern diep in de rode cijfers dook en zich genoodzaakt zag arbeidsplaatsen te schrappen. "We zijn er niet trots op", aldus Arp gisteren op de allereerste persconferentie van het beursfonds. "Het was pure noodzaak."
|
Willem Kok (links) en Fred Arp, gisteren op de allereerste persconferentie van het Telegraafconcern.
|
Het Telegraaf-concern zat in 2001 klem tussen sterk dalende advertentievolumes (vooral na 11 september) en hoge papierprijzen, terwijl de verliezen op de internetactiviteiten op hetzelfde niveau bleven. Van een krachtig marktherstel is nog altijd geen sprake, zo liet directeur Willem Kok (het Telegraaf-concern kent een vierkoppig, collegiaal bestuur) weten. "De advertentiemarkt is nog steeds zo slecht als in het vierde kwartaal van 2001."
Het herstel van de resultaten zal dan ook in de tweede helft van dit jaar moeten plaatsvinden. Een aantrekkende advertentiemarkt, lagere papierprijzen en teruggedrongen kosten schragen de verwachting dat het resultaat over heel 2002 hoger zal liggen dan €16,5 miljoen, de nettowinst die vorig jaar exclusief incidentele lasten werd behaald. Dit positieve resultaat is overigens geheel te danken aan de eerste jaarhelft: in de laatste zes maanden van 2001 werd €2,8 miljoen verloren.
Door €46 miljoen aan incidentele lasten (€18,8 miljoen aan reorganisatievoorzieningen en €27,2 miljoen aan extra goodwillafschrijvingen) rolde er in geheel 2001 bij een omzet van €822 miljoen uiteindelijk een nettoverlies van €29,5 miljoen uit de bus (2000: winst van €48,5 miljoen). Daarmee waren de cijfers overigens iets minder rood dan in december nog werd verwacht.
Na de stevige tegenwind in 2001 zal 2002 vooral in teken staan van "optimalisatie", zo benadrukten de Telegraaf-directeuren gisteren. Kok: "Als je vele decennia een welvarend bedrijf bent, dan is de focus niet noodzakelijkerwijs het doen van dingen tegen de laagste kosten. Dat heeft nu onze hoogste aandacht."
Eerder dit jaar werd bekend dat 5% van de arbeidsplaatsen bij het Telegraaf-concern (ca. 300 banen) zal verdwijnen. Kok: "Als de advertentiemarkt verder wegzakt, wat me zou verbazen, dan moeten we de daarbij behorende maatregelen nemen. Hoe erg en vervelend ook."
De huidige aanpak betekent onder meer dat de regionale dagbladen verdergaand moeten samenwerken, en dat de internetactiviteiten de broekriem moeten aanhalen. Deelnemingen op dit gebied moeten uiterlijk in 2003/2004 winstgevend zijn. Bepaalde internetactiviteiten zijn echter een must, zo liet Kok weten: "Als zelfrespecterend medium moet je een website hebben. Ook als we er geen geld mee verdienen. Maar dan moet het wel tegen veel lagere kosten."
De gratis ochtendkrant Spits, die naar verwachting dit jaar uit de rode cijfers zal komen, is een van de steunpilaren onder het 'innovatiebeleid' van het Telegraaf-concern, zo bleek gisteren. Ook als concurrent Metro zou verdwijnen dan blijft het blad bestaan, beklemtoonde Kok. Gemeten naar bereik onder jonge lezers is Spits de nummer twee (na dagblad De Telegraaf) op de Nederlandse markt. "De doelgroep, de young urbanites, houdt van reizen, lekker eten en een borrel en is een geweldige doelgroep voor adverteerders. Ik verwacht dan ook ontzettend veel van Spits. Het potentieel is enorm."