DEN HAAG - Gemakzucht is er de oorzaak van dat maar liefst tweederde van de Nederlandse transportbedrijven nog geen dodehoekspiegels voor hun vrachtwagens heeft aangeschaft. Dat zei D. van den Broek Humphrey van verladersorganisatie EVO na afloop van het overleg tussen minister Netelenbos (Verkeer) en de brancheorganisaties.
"Een dodehoekspiegel kost zo'n honderd euro en daarvan wordt de helft nog eens gesubsidieerd. Het probleem is niet het geld. Het is gewoon laksheid", aldus de EVO-
bestuurder.
Van den Broek Humphrey is evenals de andere brancheorganisaties dan ook zeer tevreden met de toezegging van de bewindsvrouw dat de dodehoekspiegel nog voor het einde van dit jaar voor alle vrachtwagens in ons land wettelijk verplicht wordt.
Om de transportsector ertoe aan te zetten nog eerder tot actie over te gaan, wordt de subsidie die bedrijven nu nog kunnen krijgen voor de veelbesproken spiegel wellicht al binnen vijf maanden afgeschaft. Op die manier zouden ondernemers die de dodehoekspiegel nog goedkoop willen aanschaffen, sneller actie ondernemen en niet wachten totdat de wet er werkelijk ligt.
Overigens wil FNV Bondgenoten snel een aparte cao afsluiten waarin de dodehoekspiegel op vrachtwagens verplicht wordt gesteld. Volgens R. Hidding van FNV Bondgenoten zijn namelijk niet alleen de ongeveer dertig doden en honderd gewonden die ieder jaar vallen als gevolg van de dodehoek van vrachtwagens slachtoffer van de huidige situatie. "Ook bijna alle chauffeurs belanden in de Ziektewet na zo'n ernstige aanrijding. Dus in dat opzicht is het ook voor de branche zelf belangrijk", aldus Hidding, die aangeeft dat bedrijven die zich niet aan zo'n nieuwe cao zouden houden op sancties kunnen rekenen.