De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 22 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Spaarzaam gebruik
dodehoekspiegel
is pure laksheid

Van onze Haagse redactie

   
 

DEN HAAG - Gemakzucht is er de oorzaak van dat maar liefst tweederde van de Nederlandse transportbedrijven nog geen dodehoekspiegels voor hun vrachtwagens heeft aangeschaft. Dat zei D. van den Broek Humphrey van verladersorganisatie EVO na afloop van het overleg tussen minister Netelenbos (Verkeer) en de brancheorganisaties.

"Een dodehoekspiegel kost zo'n honderd euro en daarvan wordt de helft nog eens gesubsidieerd. Het probleem is niet het geld. Het is gewoon laksheid", aldus de EVO-

bestuurder.

Van den Broek Humphrey is evenals de andere brancheorganisaties dan ook zeer tevreden met de toezegging van de bewindsvrouw dat de dodehoekspiegel nog voor het einde van dit jaar voor alle vrachtwagens in ons land wettelijk verplicht wordt.

Om de transportsector ertoe aan te zetten nog eerder tot actie over te gaan, wordt de subsidie die bedrijven nu nog kunnen krijgen voor de veelbesproken spiegel wellicht al binnen vijf maanden afgeschaft. Op die manier zouden ondernemers die de dodehoekspiegel nog goedkoop willen aanschaffen, sneller actie ondernemen en niet wachten totdat de wet er werkelijk ligt.

Overigens wil FNV Bondgenoten snel een aparte cao afsluiten waarin de dodehoekspiegel op vrachtwagens verplicht wordt gesteld. Volgens R. Hidding van FNV Bondgenoten zijn namelijk niet alleen de ongeveer dertig doden en honderd gewonden die ieder jaar vallen als gevolg van de dodehoek van vrachtwagens slachtoffer van de huidige situatie. "Ook bijna alle chauffeurs belanden in de Ziektewet na zo'n ernstige aanrijding. Dus in dat opzicht is het ook voor de branche zelf belangrijk", aldus Hidding, die aangeeft dat bedrijven die zich niet aan zo'n nieuwe cao zouden houden op sancties kunnen rekenen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 22 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.