GILZE - 'Hé, dat spreekt me aan', dacht Johan Lammerts, oud-winnaar van de Ronde van Vlaanderen, toen hij de advertentie van de KNWU voor een coach voor de beloften zag. Zijn rentree in het peloton als ploegleider van Mercury-Viatel was op zijn zachtst gezegd niet helemaal geworden wat hij ervan gehoopt had, maar in het rustige vaarwater dat zijn voorganger Hennie Kuiper heeft achtergelaten, hoopt de West-Brabantse ex-renner die stormachtige periode te vergeten en vindt hij nieuwe uitdagingen voor de toekomst. "Het lijkt me dat we op het WK in Zolder om de medailles mee moeten kunnen doen", spreekt hij zelfverzekerd.

|
Johan Lammerts. (Foto: persburo van eijndhoven)
|
Johan Lammerts (41) benadert zijn job als bondscoach uiterst serieus. De inkt van zijn contract was nauwelijks droog of de Puttenaar hing al aan de bel bij de ploegleiders van de grotere amateurploegen. "Ik kan niet beoordelen hoe mijn voorgangers met deze functie zijn omgesprongen, maar ik neem het zeer serieus op. Sinds ik vorige week officieel aangesteld ben, ben ik al aardig aan de slag geweest. Uiteindelijk hoop ik van toegevoegde waarde te kunnen zijn om de renners op een hoog niveau te brengen voor de kampioenschappen. Dan is het aan hen om te scoren. Daar heb je kwaliteit voor nodig. De laatste jaren heb ik de beloften onvoldoende gevolgd om te zeggen of er kwaliteit is."
Toch lijkt Lammerts de juiste man op de juiste plaats. Na zijn pijnlijke aftocht uit het profpeloton vorig seizoen - de sponsor en daarmee de ploeg Mercury-Viatel kwam in financiële problemen, waardoor Lammerts op straat kwam te staan - keert de voormalige meesterknecht van Greg LeMond met een gezonde combinatie van ambitie en realisme terug tussen de wielen. "Ik heb het afgelopen jaar weliswaar een minder leuke ervaring gehad, maar wat ik nu ga doen, is iets waar ik zin in heb. Vorig jaar is een gesloten boek: jammer dat het zo gelopen is, maar ik kan het niet wegpoetsen. Ik zou best weer in de beroepswielrennerij aan de gang willen, maar eerst wil ik graag met deze jonge renners aan de slag. Dat interesseert me enorm, want de wielersport is mijn hart en ziel."
Wat betreft het werken met jongeren, amateur-wielrenners van achttien tot 23 jaar in dit geval, staat Lammerts voor zijn vuurdoop. "Als beroepsrenner heb ik wel gefunctioneerd als wegkapitein. Dan probeer je ook jonge renners die net doorkomen wegwijs te maken. Dat vond ik leuk om te doen. En ik ben natuurlijk zelf wielrenner geweest, heb die categorie zelf doorlopen. Ik weet waar die jongens emotioneel mee bezig zijn, hoewel de tijden veranderd zijn. Zaak is om hen zo snel mogelijk díe dingen te leren die ze moeten leren om een goede beroepsrenner te worden."
In dat proces zal Lammerts zich niet als de grote leermeester opwerpen. Elke coureur heeft zijn eigen ploeg en zijn eigen begeleiders. In de vijftig contractdagen die hij bij de KNWU heeft, kan de oud-winnaar van de Ronde van Nederland bovendien geen wonderen verrichten. "Heel erg veel invloed zal ik niet hebben. Maar mijn telefoon zal openstaan voor renners die met vragen of problemen zitten. Ik maak me daarin niet al te veel illusies. Het overgrote gedeelte van het werk wordt in de ploegen gedaan en hoewel ik niet in de keukens kan kijken, heb ik daarin veel vertrouwen. Ik hou alleen een beetje de supervisie rondom het gebeuren van een EK en een WK. Ik ken mijn beperkingen."
De laatste jaren hebben aangetoond dat het bondscoachschap bij de beloften niet de meest dankbare taak is. De oranjetruien stonden steeds in de schaduw van hun leeftijdsgenoten uit Italië en de Oost-Europese landen. Desondanks heeft Lammerts bij voorbaat alle vertrouwen in 'zijn' renners. "Ik heb er bewondering voor. Wielrennen is de zwaarste sport die er is. Ik ken geen andere sport waarin fysiek en mentaal zoveel van een mens gevraagd wordt. Ik ben zelf opgeleid door Post. En door Raas en Knetemann: dat waren je idolen geweest. Op tactisch vlak waren dat keien. Van hen heb ik het wielrennen eigenlijk een beetje geleerd. Ik wil proberen een jongere generatie wat van die ervaringen mee te geven."