ROTTERDAM - P&O Nedlloyd zet het mes diep in het eigen vlees. De containerrederij schrapt dit jaar wereldwijd 1000 van de 7200 banen. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten.

|
De tarieven van P&O Nedlloyd staan onder druk. (Foto: ANP)
|
Dit heeft de raad van bestuur gisteren bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers. Waar de arbeidsplaatsen komen te vervallen, wist de Brits/Nederlandse joint venture nog niet. "We schrappen van hoog tot laag en overal ter wereld", was alles wat bestuursvoorzitter Haddo Meijer en bestuurder Robert Woods wilden zeggen. Wel is duidelijk dat er ook in Nederland een onbekend aantal banen verloren gaat. Bovendien zullen activiteiten "mogelijk" worden overgeplaatst naar lagelonenlanden.
P&O Nedlloyd denkt met de nieuwe maatregel $50 miljoen te besparen. Dit bedrag komt bovenop de $200 miljoen aan kostenbesparingen (o.a. uit inkoop, vloot, en containermanagement) die eind 2001 al waren gerealiseerd. Omdat ook deze laatste kostenpost verder wordt teruggedrongen, verwacht Meijer vanaf eind 2003 jaarlijks $350 miljoen minder uit te geven.
Daartegenover zullen voor 2002 "aanzienlijke" reorganisatiekosten staan, die bovenop de eerder aangekondigde last van $12 miljoen komen. P&O Nedlloyd wist hier gisteren evenmin duidelijkheid te verschaffen: de omvang van de kostenpost wordt pas gaandeweg, van kwartaal tot kwartaal, bekend.
De nieuwe sanering wordt noodzakelijk geacht met het oog op de structurele overcapaciteit op de containermarkt. Volgens berekeningen van P&O Nedlloyd zal het overaanbod bij een gemiddelde groei van de vraag (7,2%) nog jaren voortduren. Het overaanbod loopt in 2002 zelfs verder op gezien de verwachte groei van het aanbod met 8,6%.
De overcapaciteit werd vorig jaar bovendien vergroot door de economische teruggang en dat vertaalde zich in lagere vrachttarieven. Zo daalde het gemiddelde tarief in het vierde kwartaal met 5% ten opzichte van een kwartaal eerder. Afgezet tegen het vierde kwartaal van 2000 was de tariefsval zelfs 13%.
Voor P&O Nedlloyd betekende dat (ondanks een per saldo groeiend volume) gaandeweg afkalvende omzetten en bedrijfswinsten. In het vierde kwartaal werden zelfs weer rode cijfers geschreven met een resultaat voor belasting van -$35 miljoen. Voor het gehele boekjaar noteerde P&O Nedlloyd nog wel een plus met een winst van $31 miljoen, al was dit 78% minder dan in 2000.
Dit jaar breken evenzeer moeilijke tijden aan. P&O Nedlloyd verwacht in de eerste helft van 2002 in de rode cijfers te duiken. Aan voorspellingen voor het gehele boekjaar waagde de joint venture zich gisteren niet. Maar volgens Meijer bieden de kostenbesparingen perspectief.
De laatste resultaten van de containerrederij drukten ook de jaarwinst van 50%-aandeelhouder Nedlloyd. Deze 'participatiemaatschappij' (met een belang in Martinair en P&O Nedlloyd) sloot 2001 af met een nettowinst van €6 miljoen, tegenover €136 miljoen het jaar daarvoor. Door de ontwikkelingen bij de containerdeelneming verwacht ook Nedlloyd de eerste helft van dit jaar in de min te eindigen.