AMSTERDAM - Een reclamespot van verzekeraar Centraal Beheer Achmea waarbij een banketbakker zijn bruidstaart achterin de auto ineen ziet storten wanneer hij voor een paar overstekende eenden stopt, is in de prijzen gevallen. De televisiereclame heeft als meest originele inhaker op het huwelijk van prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta een Gouden Kroon gewonnen.
|
De reclame van Centraal Beheer haakt het beste in op het huwelijk van prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta. (Foto: MATTY VAN WIJNBERGEN)
|
De Gouden Kroon, die gisteravond werd uitgereikt, is een initiatief van onder meer reclameman Peter Strating. Hij organiseerde in het verleden de inhaakcompetitie Gouden Schaats rondom de Elfstedentocht, de beste inhakers rondom het EK en WK voetbal werden bekroond met een Gouden Voorzet.
Een andere inhaker van Centraal Beheer Achmea, waarbij de prins in een kikker is veranderd, viel gisteren in de prijzen als beste gedrukte reclame rondom het koninklijk huwelijk. Unox kreeg een Gouden Kroon voor de Unox damslapers; de oranje slaapzakken die 's nachts aan het publiek op de Dam werden uitgedeeld.
De spraakmakende reclame van condoomfabrikant Durex viel net buiten de prijzen. De Gouden Kroon-jury kende eervolle vermeldingen toe aan C&A, die haar logo tijdelijk in W&M veranderde. Ook V&D, de Stichting Nationaal Geschenk Argentinië en PUK, het Amsterdamse bureau voor daklozenwerk, verdienden lof voor hun 'koninklijke' reclame, aldus de jury.
In de categorie verkooppromotie kreeg de huwelijkstrekking van de Staatsloterij de Royal Esprix prijs uitgereikt.