De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 7 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Alle uitslagen 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Belasten van bestelauto's
drijft loonkosten omhoog

   
 

AMSTERDAM - Het fiscaal belasten van woon-werkverkeer met bestelauto's van de baas dreigt te leiden tot een extra loonkostenstijging van enige honderden miljoenen euro's, juist nu matiging van die kosten van groot belang is voor de concurrentiepositie van en de werkgelegenheid in Nederland.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
Werknemers laten de bestelauto van de baas massaal staan, als zij geen compensatie krijgen voor de fiscale bijtelling van woon-werkkilometers.
Dat schrijft Jacques Schraven, voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO-NCW, in een brandbrief aan staatssecretaris Bos (Financiën). De extra miljoenen zijn nodig om de financiële achteruitgang te compenseren, die werknemers ondervinden doordat woon-werkkilometers in een bedrijfsauto sinds begin dit jaar voor een deel als te belasten privé-kilometers worden beschouwd. Dat geldt als de reisafstand minder dan tien kilometer is of voor zover die meer is dan dertig kilometer. De fiscale bijtelling kan een werknemer, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, honderden tot enkele duizenden euro's per jaar gaan kosten.

Deze werknemers voelen er niets voor om voor deze extra kosten op te draaien en weigeren dan ook massaal om de bedrijfsauto mee naar huis te nemen, als zij geen compensatie krijgen. In dat geval ontstaan grote problemen in de bedrijfsvoering, omdat deze werknemers, bijvoorbeeld monteurs bij storingsdiensten, niet meteen aan de slag kunnen als zich bij klanten storingen voordoen.

Het probleem is volgens Schraven het meest knellend in sectoren waar veel van bestelauto's gebruik wordt gemaakt, zoals de (wegen)bouw, de installatiebranche, de 24-uursservicebedrijven in de koel- en liftentechniek, de zorg, de koeriersbedrijven en de ict- en telecomsector.

VNO-NCW becijfert de extra loonkosten voor het compenseren van een werknemer met een loon van €27.500, die in een bestelauto rijdt van €18.000, op ongeveer €1300 ofwel bijna 5%. Als een derde tot de helft van de ruim 750.000 bestelauto's in Nederland onder de fiscale maatregel valt, komt dit neer op een extra loonkostenstijging van €300 tot €450 miljoen. Een voorzichtige schatting meent de werkgeversorganisatie, die er verder op wijst dat de kosten nog hoger kunnen uitvallen als er, zoals vaak gebeurt, met duurdere bestelauto's wordt gereden.

Er is nog een reden voor werkgevers om tot compensatie over te gaan. Als ze het niet doen, laten de werknemers de bedrijfsauto's 's nachts voor de zaak staan, waar ze onverzekerbaar zijn vanwege het risico van diefstal van vaak dure gereedschappen.

Schraven roept de staatssecretaris dan ook op de belasting op woon-werkkilometers met terugwerkende kracht ongedaan te maken. Ook werknemersorganisaties hebben aangedrongen op wijziging.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 7 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.