De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 7 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Alle uitslagen 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Diefstal dure wagens na roof originele sleutels
Infiltratie criminelen
in auto-industrie

   
 

door Martijn Koolhoven UTRECHT - Criminelen slagen erin originele autosleutels te onderscheppen vóór aflevering. Home-jacking (sleutel weghalen na inbraak) of car-jacking (auto kapen van de bestuurder) zijn daarmee in één klap overbodig. Bij de automobielindustrie is de infiltratie als een bom is ingeslagen.

De importeurs van de duurdere merken auto's (Mercedes, BMW, Audi) lijken nu het slachtoffer te worden van hun eigen succes op het gebied van voertuigbeveiliging.

Omdat nieuwe auto's door de geavanceerde alarmen, startonderbrekers, etcetera, tegenwoordig niet anders zijn te stelen dan met de originele sleutel (of desnoods met een takelwagen), zoeken criminelen naar nieuwe wegen om deze originele sleutel in handen te krijgen.

Bij Mercedes Benz wordt sinds enkele maanden een uiterst vertrouwelijk onderzoek uitgevoerd naar de wijze waarop hagelnieuwe Mercedessen kort na aflevering zijn gestolen met gebruikmaking van de originele sleutel. In totaal worden 65 dossiers met een luchtje (Mercedessen die binnen twee maanden na aflevering verdwenen) onderzocht.

Dit onderzoek, dat plaatsvindt in opdracht van importeur DaimlerChrysler Nederland in Utrecht en de gezamenlijke verzekeraars, wordt uitgevoerd door het onafhankelijke Onderzoeksbureau O&O in Nieuwegein. Naar aanleiding van gestolen voertuigen had ABN Amro Verzekeringen het initiatief genomen om met DaimlerChrysler in overleg te treden.

Hoewel meer automerken worden geplaagd door het fenomeen, heeft DaimlerChrysler nu het voortouw genomen om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Opvallend is overigens dat sinds het onderzoek is gestart en ook intern is gecommuniceerd binnen het Mercedes-dealernetwerk, er geen Mercedes meer op die manier is verdwenen. De criminelen lijken hun werkterrein te hebben verlegd naar andere merken.

Juist vandaag geeft drs. H.C.R van de Coolwijk, president-directeur van DaimlerChrysler Nederland BV, een uiteenzetting over "georganiseerde misdaad en de schade voor de voertuigbranche" tijdens een congres over de aanpak van voertuig- criminaliteit.

Adressen

De werkwijze van de bende is als volgt: ze infiltreert ergens in de keten van 'productie - transport - import - dealer - aflevering' om zo een originele sleutel van de betreffende auto in handen te krijgen. Nietsvermoedende kopers, die een setje van drie sleutels bij aflevering krijgen (twee 'dikke' en een dunne portemonneesleutel), weten niet dat de reservesleutel niet origineel is. Immers, de praktijk is dat alleen sleutel nummer één in gebruik wordt genomen en de andere sleutels zorgvuldig worden opgeborgen. De criminelen hebben kennelijk een manier gevonden om te kunnen vaststellen op welke adressen de nieuwe auto's staan.

Gevolg is dat spiksplinternieuwe Mercedessen, BMW's en Audi's vlak na aflevering voor de deur van de trotse eigenaar worden gestolen. Zonder dat het inbraakalarm wordt geactiveerd, zonder dat wordt ingebroken in de woning. In tenminste tien gevallen is vastgesteld dat de reservesleutel (sleutel nummer 2) van de autokoper niet origineel was (en dus onbruikbaar).

Namens de gezamenlijke autoverzekeraars spreekt directeur Speciale Zaken van ABN Amro Verzekeringen, G. van der Horst, over een "unieke samenwerking tussen verzekeraars en de importeur". De verzekeraars stelden de 65 dossiers ter beschikking, de importeur geeft allen inzage in haar bedrijfsprocessen en administratie.

De ABN Amro-directeur: "De directie van DaimlerChrysler geeft haar maximale medewerking om dit onderzoek tot een goed einde te brengen, omdat ze ook het slachtoffer is van deze criminele praktijken. De automerken hebben vermogens geïnvesteerd in voertuigbeveiliging, maar het gevolg is wel dat auto's alleen nog te stelen zijn met een originele sleutel. Je ziet nu dat criminelen inbreken in de keten van productie tot aflevering om aan een originele sleutel te komen."

Schadelast

Volgens Van der Horst hecht ABN Amro grote waarde aan het onderzoek: "Voor meerdere verzekeraars staan de premies van de autoverzekeringen zwaar onder druk door de alsmaar stijgende schadelast. We kunnen twee dingen doen: óf de premies verhogen óf de schadelast terugdringen, onder meer door onderzoek te plegen en mogelijke malversaties terug te dringen. Ten faveure van de bonafide klant."

Het infiltratieonderzoek is opgezet na de diefstal van twee hagelnieuwe Mercedessen en één jonge gebruikte met verwisselde reservesleutels vóór aflevering: een nieuwe Mercedes ML320 die de nacht na aflevering bij de klant voor de deur werd gestolen (regio Rotterdam), een Mercedes Benz C Combi (regio Utrecht) gebruikt voor drugstransport naar Bilbao (Spanje) en een Mercedes Benz S320 (regio Utrecht).

Verkopers en kopers van nieuwe auto's wordt geadviseerd om na aankoop álle sleutels te controleren.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 7 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.