De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 5 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Fusie tussen KLM en BA eerste 10 jaar uitgesloten
   
 

LONDEN - Een fusie of overname van de KLM door British Airways (BA) is de eerste tien jaar uitgesloten. BA-topman Rod Eddington was daar gisteren in Londen klip en klaar over: "Het is onmogelijk. Het enige dat wij en andere luchtvaartmaatschappijen kunnen doen, is onze positie in de luchtvaart consolideren."

Volgens Eddington vormen de huidige internationale luchtvaartregels een obstakel bij fusies en overnames. "Wij zijn alle op onszelf aangewezen", lichtte hij toe tijdens een speciale lunch voor de internationale media in Londen. Zijn uitspraken bevestigen het pessimisme over de toekomst van de luchtvaart.

Net als KLM-topman Leo van Wijk - "een goede vriend en een bekwaam bestuurder" - zegt de BA-directievoorzitter: "Wij praten wel met elkaar, maar onderhandelen niet." Zolang nationale overheden de start- en landingsrechten (de in 1944 gesloten Chicago Convention) beheren en controleren, zal het fusieproces volgens Eddington en zijn mededirecteur Andrew Cahn, die de besprekingen met de Britse overheid voert, in met name de Europese Unie stilstaan. Het betekent dat BA bijvoorbeeld geen meerderheidsbelang in de KLM kan nemen, omdat de luchtrechten van de Nederlandse regering zijn gekoppeld aan onze nationale luchtvaartmaatschappij. Ook een fusie tussen BA en American Airlines mislukte hierdoor, omdat BA anders de Britse markt had moeten opengooien. "Maar het zijn vooral politieke redenen die fusies tegenwerken. Toen Iberia Aerolineas Argentinas overnam, interesseerde het niemand", aldus Cahn. Hij vindt het merkwaardig dat de politiek vasthoudt aan de huidige regelgeving. Hij vult aan: "Als je naar de aandeelhouders van KLM kijkt, zie je dat een meerderheid in buitenlandse handen is. De KLM is eigenlijk allang geen Nederlandse maatschappij meer."

De fusiebelemmering is zijn ogen ook de reden dat het in failliete Swissair slechts een belang van 49% in Sabena kon nemen en deze Belgische maatschappij nooit tot een volwaardig bedrijf heeft kunnen uitbouwen. Het beleid van BA is er nu opgericht via een kostenbesparingsoperatie overeind te blijven. Bovenop de al 7200 aangekondigde ontslagen zullen tot 2004 nog eens 5800 banen worden geschrapt. In totaal wordt 23% van het aantal werknemers weggesaneerd. Het levert BA een besparing op van €1,07 miljard.

De Britse luchtvaartmaatschappij is diep in de rode cijfers beland. In vergelijking met 2000, toen in de laatste negen maanden 125 miljoen pond winst werd gemaakt, werd vorig jaar over dezelfde periode een verlies geleden van 115 miljoen pond. Behalve door de terroristische aanslagen van 11 september is dit ook te wijten aan de toenemende concurrentie van de prijsstunters Ryanair en Easyjet, al voorzien Eddington en Cahn een einde aan hun groei. "Kijk maar naar de VS, waar het marktaandeel op 20% is blijven steken", benadrukt Cahn.

Eddington wil verre blijven van het laagste prijssegment. "De categorie economy-klasse passagiers is groot en gevarieerd genoeg om voor ons naast de business-klasse winstgevend te zijn. Wel dienen wij verlieslijdende bestemmingen te schrappen en minder franje - service - aan boord te bieden voor de korte vluchten. Wij moeten leren van de low budget-luchtvaartmaatschappijen. Zo zal BA meer boekingen met kortingen via internet dienen mogelijk te maken, dient de prijsstructuur helderder te worden en zullen eenvoudiger toestellen worden ingezet. Het was fout indertijd op onze eigen low budget-maatschappij Go te bouwen. Wij moeten als BA ons eigen huis op orde maken", aldus de BA-topman, die vijf Europese bestemmingen wil schrappen.

Welke deze zijn, is onbekend. Eddington vindt het een grote fout hard te snijden in het netwerk van korte vluchten. "Dan geven wij onze business-klasse weg. Wij hebben altijd een groot netwerk gehad. Zelfs een verliesgevende route, zoals Londen-Manchester, zullen wij handhaven, omdat deze in het totaal van ons netwerk als aanvullend op onze kwaliteit wordt gezien.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 5 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.