DEN HAAG - De Tweede Kamer eist dat minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) alsnog haast maakt met de verplichte invoering van 'dodehoekspiegels' op alle vrachtwagens in ons land om nog meer slachtoffers te voorkomen. Doordat rechtsafslaande trucks vaak fietsers, brommers en voetgangers niet in hun zijspiegel zien, vallen volgens de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO in ons land jaarlijks zeker dertig doden en honderd zwaargewonden. De organisatie wil dat vrachtwagens in ons land "liefst nog morgen" worden uitgerust met de extra spiegels.
Netelenbos zegt te moeten wachten met wetgeving in Nederland totdat er rond medio 2003 Europese richtlijnen zijn vastgesteld.
Deze richtlijnen gelden voor nieuwe vrachtwagens, maar een Kamermeerderheid van PvdA, CDA, D66 en GroenLinks wil dat ook de huidige trucks van een dodehoekspiegel worden voorzien omdat het onaanvaardbaar is dat er door het ontbreken van de spiegels zo veel slachtoffers vallen.
Tot de invoering van de Europese regels heeft de PvdA-bewindsvrouw de afspraak met het bedrijfsleven dat transportondernemingen met overheidssubsidie van vijftig procent op vrijwillige basis dodehoekspiegels op hun trucks kunnen laten installeren. Tot nu toe is ongeveer een kwart van de 140.000 trucks met een dodehoekspiegel of een speciale camera onder de treeplank uitgerust.
Aanpak
Voor de PvdA en D66 gaat dit niet ver genoeg. "Het aantal ongevallen als gevolg van het ontbreken van dodehoekspiegels begint de spuigaten uit te lopen'', aldus D66-woordvoerster Giskes. De PvdA wil dat de 'eigen' minister voortvarender is. PvdA en D66 krijgen steun van CDA en GroenLinks. Wel willen deze fracties eerst weten of Netelenbos de wettelijke mogelijkheid heeft de dodehoekspiegel verplicht te stellen, ook al is dit in de Europese Unie nog niet het geval.
Vrachtwagenfabrikanten als Mercedes-Benz en Ginaf rusten hun nieuwe vrachtwagens al standaard uit met een dodehoekspiegel. Ze volgen daarmee het voorbeeld van Scania en Daf.
Eerder bepleitte de Fietsersbond een vrachtwagenverbod op de routes rond basis- en middelbare scholen op die tijden dat veel scholieren op de weg zijn. Gemeenten zouden een dergelijk verbod moeten instellen om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Transport en Logistiek Nederland, de belangenorganisatie van Nederlandse transportbedrijven, zei toen niets in het voorstel te zien en vond het verbod onevenredig zwaar. |