De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 2 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Facelift voor koffiemeisje
   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 33kb)
.
AMSTERDAM - De koffieschenkende Friezin met haar kanten hoofdkapje is niet meer. Douwe Egberts heeft haar na meer dan een eeuw trouwe dienst afgedankt. Zij moest plaatsmaken voor de veel blitsere en moderner ogende 'Aroma Lady' van het concern.

Daarmee verdwijnt als gevolg van de vernieuwingsdrang in het bedrijfsleven het zoveelste oude vertrouwde beeldmerk.

De fervente koffiedrinkers zullen het meisje missen. Een pak koffie van Douwe Egberts was door de jaren heen, net als de Droste-verpleegster op de cacaoblikken en het meisje van de Zeeuwse boterbabbelaars, duidelijk herkenbaar aan de Friezin-met-koffiekan. Dat moest veranderen, vonden de merkdeskundigen bij de uit 1753 daterende koffiebranders. Er werd een nieuwe merkstrategie bedacht die tot doel had 'het merk te versterken en te verjongen'.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 25kb)
.
Dat betekende wel dat de Friezin van de koffiepakken moest verdwijnen en plaats moest maken voor Aroma Lady, een gestileerde afbeelding van een jonge vrouw. Voor veel Friezen zal dat wel even slikken zijn. Want hoewel het hoofdkantoor van Douwe Egberts al vele jaren in Utrecht staat, zien zij het koffieconcern toch nog steeds als vooral het Friese bedrijf uit Joure.

De beeltenis van de koffieschenkende vrouw stond voor het eerst in 1898 op een koffieverpakking van Douwe Egberts. Bijna 24 jaar ging zij onbeschermd door het leven, want pas in 1921 werd het beeldmerk aangemeld bij het Bureau voor industriële Eigendom, de voorloper van het Benelux Merkenbureau.

De beschrijving van het beeldmerk was niet echt flitsend, zo blijkt uit de stukken. Er was sprake van 'een meisje, dat bezig is koffie te schenken uit een ketel in een kopje, dat op een tafel staat, die slechts gedeeltelijk zichtbaar is', zo heette het toen. Aan de bovenzijde van het logo kwamen toen ook nog de woorden 'Stoom-Koffiebranderijen' te staan, met aan de rechterkant een koffiestruik. En dat alles op een pak van 2 ½ ons, of zoals de volksmond wil, een halfpondspak.

In de loop der jaren werden slechts kleine veranderingen in het beeldmerk aangebracht, zoals in de kleur en de tekst.

Van een hele verandering was sprake in 1983. Toen stond er niet langer één kopje op haar tafel, maar verschenen er plotseling twee. Dat moest de gezelligheid en het genieten van koffie meer benadrukken, vonden de bedenkers.

Van het bakje troost genieten moet wat Douwe Egberts betreft ook meer op het werk gebeuren. In tv-commercials wordt daarop de nadruk gelegd: een groepje personeelsleden gezellig keuvelend rond de koffie-automaat, met een bezoeker van een bedrijf van de overkant van de straat.

De nieuwe merkuitstraling zal internationaal ingevoerd worden, zo heeft Douwe Egberts aangekondigd. "De namen van onze koffiemerken en melanges verschillen weliswaar van land tot land, maar de Aroma Lady zal de Douwe Egberts-uitstraling en afzender worden", aldus marketingdirecteur Franc Reefman.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 2 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.