MELBOURNE - De hekken op het Albert Park Formule 1-circuit in Melbourne zijn dit keer hoger. Een zichtbare nasleep van het drama in 2001 toen de bolides van Jacques Villeneuve en Ralf Schumacher elkaar raakten. Met dodelijk gevolg voor een baancommissaris. De autoriteiten gaven het groene licht omdat het een samenloop van omstandigheden was. FIA-president Max Mosley meende dat alles is gedaan om de veiligheid voor het publiek te waarborgen. "Het gevaarlijkste is nog steeds de heen- en terugreis voor de bezoekers. Daar moeten de wetgevers zich maar op richten."
|
Michael Schumacher (rechts). (Foto: EPA)
|
Wellicht niet zo'n handige uitspraak. Viervoudig wereldkampioen Michael Schumacher formuleerde een diplomatieke opinie tijdens de eerste officiële persconferentie van het nieuwe seizoen. "Wij leven in een wereld waarin absolute veiligheid niet bestaat, in welke sport dan ook, of waar je ook heen gaat. Er is hier veel verbeterd, maar na de race zullen wij als rijders zeker nieuwe aanbevelingen doen."
De Ferrari-coureur die de laatste twee keer zegevierde in het fraaie stadspark, is ongewoon onzeker over de eerste race. De regerend kampioen moet het doen met het model van vorig jaar. Maar dat is nog steeds goed genoeg voor het hoogste niveau. Waartoe ook de teams van McLaren met David Coulthard en de Finse komeet Kimi Raikkonen en de Williams-BMW rijders Ralf Schumacher en Juan Pablo Montoya behoren. Voor het debuterende Toyota is dat niveau heel ver weg. "We zijn toch wel een beetje zenuwachtig", bekende teamdirecteur Ove Andersson. "We voelen ons nu lid van de familie. Zondag komt de echte test. We moeten eerst leren lopen voordat we kunnen rennen."
Verstandige woorden in een rumoerige wereld waarin geen plaats meer is voor Jos Verstappen. De knoestige Tom Walkinshaw, geen man van fijnbesnaarde teksten, reageerde kortaf op de vraag waarom Jos aan de kant werd gezet. "Wij hebben onze eigen redenen. Die zijn niet voor publieke consumptie. Jos was heel goed op de hoogte. Je doet altijd wat het beste is voor het team." Over opmerkingen van Jos aan het adres van Arrows dat de auto niet bijster goed was en dat het team veel fouten maakte, wil Walkinshaw niet ingaan. "Jammer, die dingen gebeuren."
Frentzen kan rijden vanwege zijn capaciteiten als coureur. "Nee, het ging niet om geld." En die donderslag bij heldere hemel, toen het contract werd geschrapt? Major Tom bleef er ijskoud onder. "Vanaf september wist Jos wat wij wilden en met wie we spraken. Hij wist dus al lang dat het onzeker was dat hij voor ons bleef uitkomen." Een F1- contract zegt niet veel. Zeker niet als het is getekend voordat een rijder kritischer wordt. "Misschien is het voor hem (Jos) maar beter niet meer te werken bij een teambaas die de reputatie heeft om zijn rijders eruit te gooien", betuigde wereldkampioen Michael Schumacher, dik bevriend met de Nederlandse coureur, morele steun. "Ik voel met hem mee. Ik weet dat hij het op het eind van het seizoen niet meer naar zijn zin had. Hij schijnt nu wat interessante mogelijkheden te hebben. Ik hoop voor hem dat het gaat lukken".
Voor Verstappen lijkt Sauber zo'n reddingsboei. Peter Sauber: "Wij hebben geen testrijder. We kunnen maar met één auto testen en dan heeft het geen zin zo iemand aan te trekken. Jos kan reserverijder worden. Hij heeft veel ervaring, kent de circuits en past goed in het team. Helaas past hij niet in de auto. Hij is te groot." Geen plek voor Jos in de herberg? "Momenteel wordt geprobeerd of we iets kunnen aanpassen. Voordat dit duidelijk is, heeft speculeren over de toekomst geen enkele zin", aldus de Zwitserse teambaas.