AMSTERDAM - De Belgische brouwer Interbrew gaat de concurrentie aan met Heineken in Spanje. Interbrew, bekend van bieren als Hoegaarden en Stella Artois, koopt een belang van 12,6% in Damm, de derde bierbrouwer van Spanje. Heineken is in Spanje marktleider met een marktaandeel van zo'n 37%.
Analisten verwachten dat Interbrew het niet zal laten bij het relatief kleine belang in Damm. Zij zien het als een eerste stap van de Belgen om de Spaanse markt uit te proberen. Interbrew heeft als filosofie dat het concern in al haar markten de eerste of tweede plaats wil bezetten. Interbrew-topman Hugo Powell beschreef de investering gisteren dan ook als een "potentiële opstap voor verdere betrokkenheid bij de Spaanse biermarkt".
Interbrew koopt het belang in Damm van Mahou/San Miguel, de tweede brouwer van Spanje. De Belgen worden daarmee de derde grootaandeelhouder van Damm, na het Duitse voedingsmiddelenconcern Oetker (20%) en de familie Ribas (13,5%). Damm boekte in 2000 een nettowinst van €38,7 miljoen bij een omzet van €375 miljoen. Het bedrijf verkocht 4,4 miljoen hectoliter bier.
Het Belgische concern heeft de laatste tien jaar een lange reeks acquisities achter de rug, zowel in de VS als in opkomende markten in Azië en Oost-Europa. In Europa sloeg het bedrijf recent toe met de omstreden overname van het Britse Bass en Beck's in Duitsland.