De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 1 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Jorritsma toetst kracht Nederlandse economie

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - De Nederlandse economie dreigt de komende tien jaar duidelijk minder sterk te groeien dan de afgelopen jaren indien niet snel een goed antwoord wordt gevonden op de huidige zwaktes zoals een lager arbeidsaanbod, de vergrijzing en de relatief lage participatiegraad.

Dat blijkt uit de gisteren door minister Jorritsma (Economische Zaken) gepresenteerde Toets op het Concurrentievermogen, waarin Nederland kritisch wordt vergeleken met een aantal andere westerse landen.

Hoewel Nederland het recent relatief goed heeft gedaan op het punt van economische groei komen duidelijk een aantal zwakke plekken naar voren nu het economisch minder gaat.

"Nederland hoort weer bij de koplopers in Europa, maar het kan nog beter", aldus Jorritsma, die constateert dat ons land op een aantal onderdelen duidelijk minder scoort in vergelijking met andere Europese landen, de VS en Japan.

Zo blijkt de recente extra groei in Nederland vooral het gevolg van de groei van de werkgelegenheid, maar viel de ontwikkeling van de productiviteit juist tegen.

Nu het arbeidsaanbod afneemt dreigt vooral het grote aantal mensen dat in ons land aan de kant staat de groeimogelijkheden te beperken.

"Er zullen dus extra prikkels moeten komen om meer te werken", aldus Jorritsma, die wees op het hoge aantal wao-ers, het relatief lage aantal werkende vrouwen en veel oudere werknemers die vervroegd met pensioen gaan. "Dat brengt een onnodige verkrapping van de arbeidsmarkt met zich mee en een voor de internationale concurrentie ongewenste ontwikkeling van de arbeidskosten.

Ook de bereikbaarheid is een punt waarop Nederland slecht scoort als gekeken wordt naar andere landen. Zo scoren Frankfurt, Londen en Parijs veel beter dan Rotterdam, Utrecht, Den Haag en hekkensluiter Amsterdam als het gaat om files en bereikbaarheid. Zo blijkt het aantal file-uren in Nederland tussen 1990 en 2010 ruimschoots te verdubbelen.

Een ander zwak punt van de Nederlandse economie vormt de innovatie en de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling. "De Nederlandse innovatieprestaties zijn in Europees perspectief mager", aldus Jorritsma, die wil dat bedrijven en kennisinstituten meer gaan samenwerken.

Verder heeft Nederland op het gebied van de belastingen moeite goed te concurreren met andere Europese landen. "De belastingdruk is hier erg hoog", aldus Jorritsma, die de vennootschapsbelasting het liefst wil verlagen van 34,5 naar 30%.

Ook de administratieve lastendruk voor bedrijven moet verder omlaag, terwijl ook op het punt van de beschikbaarheid van bedrijfsterreinen problemen zijn. "Qua bedrijfsterreinen doen we het niet zo goed. De ruimte is schaars en Frankrijk en Duitsland scoren duidelijk beter", aldus Jorritsma, die vooral meer hoogwaardige bedrijfsterreinen wil.

Ons land scoort op een aantal andere terreinen wel goed in internationaal verband.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 1 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.