LEEUWARDEN - In een ultieme poging officier van justitie mr. J. Spee de wind uit de zeilen te nemen in diens kruistocht tegen de zogenaamde 'laserecho', wil advocaat mr. W. Anker tijdens twee strafzittingen voor de Amsterdamse politierechter reconstrueren dat juist door de politie gebruikte laserpistolen onbetrouwbaar zijn.
De strafpleiter, die optreedt namens bedrijven en particulieren: "Dat hebben wij met onze videoband in het verleden ook gedaan, waardoor tientallen cliënten die zo'n echo bezitten vrijuit gingen. Indien de politie met haar lasergun auto A met daarin een echo aanstraalt, kan het heel goed dat de storing van de meting wordt veroorzaakt door de daarachter rijdende auto B, die geen echo heeft. Maar nu zwaait de heer Spee met een rammelend TNO-rapport, waaruit de onfeilbaarheid van de politiecontroles zou blijken. Men heeft niet eens de moeite genomen een praktijktest uit te voeren."
Volgens de advocaat komt het geregeld voor dat weggebruikers die de door het bedrijf Target Automotive geleverde echo in hun wagen hebben, worden bekeurd terwijl de foutmelding in de politieapparatuur optreedt omdat een in de buurt rijdende auto over een - wél legaal - afstandmeetsysteem beschikt.
"Die geavanceerde dingen werken ook met lasertechniek en bevorderen de verkeersveiligheid door te piepen zodra de automobilist te dicht op een voorligger komt", stelt Anker. "De laserguns van de politie geven echter een foutmelding als zo'n voertuig in de buurt is, waardoor míjn cliënten die weer met de laserecho garagedeuropener rondrijden worden bekeurd."
Het openbaar ministerie meent echter dat de advocaat de boel in de maling neemt en gaat ervan uit dat de echo is bedoeld om politiewerk te frustreren. Het apparaat schiet namelijk laserstralen terug als er door agenten wordt gecontroleerd, waardoor de snelheid niet kan worden vastgesteld.
Ook TNO zegt dat de laserecho slechts dient ter belemmering van controles, te meer omdat het niet als complete hekopener wordt geleverd. Bovendien constateert het onderzoeksbureau dat de echo in de als gevaarlijk beschouwde laserklasse 3b valt en - vanwege het onzichtbare terugschieten - oog- of huidletsel kan veroorzaken.
"Zuiver theoretisch", meent mr. Anker, "er is sprake van stemmingmakerij. De echo is twintig centimeter boven het wegdek gemonteerd, de kans dat iemand daar iets van oploopt is nihil."
Maar justitie krijgt nu de ene na de andere laserechobezitter veroordeeld en dat is precies waar het verkeersofficier mr. Spee om te doen was. Zijn volgende stap is de aanpak van de populaire radardetector, die waarschuwt voor flitspalen en mobiele flitsteams. Nog dit jaar moet er wetgeving komen die ook die apparaatjes verbiedt.
Mr. Anker: "Daarbij gaat justitie ervan uit dat automobilisten met een detector of echo verkeersonveiliger gedrag vertonen dan anderen, maar wetenschappelijk bewijs is nooit geleverd. Ik heb de afgelopen tijd contact gehad met diverse politici om de juridische complicaties rond de nieuwe wetgeving onder de aandacht te brengen. De strijd is nog lang niet gestreden."
Stinger Electronics uit Lisse nam haar met infrarood werkende lasershields uit de handel nadat de politie ook deze apparaten in beslag nam. "Onze shields zijn niet gevaarlijk voor de gezondheid", zegt Stinger directeur Tom de Wilde, "maar wij wilden cliënten niet in de problemen brengen met alle juridische onduidelijkheid. Overigens zal ons nieuwste product niet onder een wettelijk verbod vallen."