De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 1 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Fouten op Schiphol
met veiligheidspasjes

   
 

door Martijn Koolhoven SCHIPHOL - Bij de screening van cockpit- en cabinepersoneel van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen is de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) op onregelmatigheden gestuit.

Zo zijn er toegangspasjes verstrekt aan personeelsleden, die een vertrouwensfunctie bekleden zonder dat het voor die functie vereiste onderzoek heeft plaatsgevonden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 15kb)
(Foto: ANP)
Sinds 1999 zijn de functies van cabine- en cockpitpersoneel aangemerkt als vertrouwensfuncties. Dat betekent dat men op een plek werkt waar men een potentieel gevaar kan opleveren als men slechte bedoelingen heeft.

Voor het bekleden van zo'n functie is een 'verklaring van geen bezwaar' nodig, afgegeven door de BVD, na een uitvoerig onderzoek naar de betrokken kandidaat, zijn familie en zijn persoonlijke omstandigheden (bijv. een drankprobleem). Na de aanslagen in Amerika, waarbij kapers de stuurknuppel overnamen, zijn de controles nog eens verscherpt.

Het 'gat' in de beveiliging werd onlangs duidelijk in een proces rond een purser van Martinair die al vijf maanden aan het werk was met een pasje (geldig tot 2006), toen de BVD weigerde een verklaring van geen bezwaar af te geven en zijn tijdelijke contract niet werd verlengd.

In deze zaak oordeelde de rechter dat 'de in de wet beoogde veiligheid met voeten is getreden. Immers, het kan en mag niet zo zijn dat een betrokkene die een dergelijke vertrouwensfunctie wenst uit te oefenen, behandeld wordt als ware hij in het bezit van een dergelijke verklaring'.

De Martinair-purser stapte onlangs naar de rechter en won de door hem aangespannen rechtszaak; Martinair heeft hem inmiddels een nieuw contract aangeboden. In een reactie zegt zijn advocaat, mr. M.A.C. Van Overmeire-De Vilder van Van Diepen van der Kroef Advocaten in Amsterdam: "Een juiste beslissing. Als iemand al vijf maanden wordt gedoogd, kun je toch niet met droge ogen beweren dat iemand een veiligheidsrisico vormt?", aldus de advocaat. "Er worden kennelijk toegangspasjes verstrekt zonder dat wordt gecontroleerd of de wettelijk vereiste verklaring van geen bezwaar is afgegeven. Onbegrijpelijk'.

Martinair-woordvoerder Eric van Doetselaar: "Alle mensen die vliegen en die nog geen verklaring van geen bezwaar hebben, worden door de BVD onderzocht. Dat gaat allemaal wat traag. Maar zeker sinds 11 september gaan er absoluut geen mensen de lucht in zonder goedkeuring van de BVD. We praten hier echt over achterstallig onderhoud".

Bij de KLM is de BVD ook begonnen met het screenen van het vliegend personeel. Woordvoerder

Baas: "Maar bij ons is nog niemand afgewezen op basis van deze hernieuwde check. Er gaat geen KLM'er de lucht in voordat hij is onderzocht. Wij doen ook nog een eigen check van ons personeel waarbij als een van de weinige bedrijven ook toegang hebben tot justitiële registers."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 1 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.