De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 1 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Rabobank komt senioren
tegemoet met geld-service

   
 

door Jos Hagers EINDHOVEN - De Rabobank, met ruim 1600 kantoren de grootste bank in Nederland, zet voor haar klanten een geld-aan-huis-service op. Speciaal voor klanten die niet meer zo goed ter been zijn gaat de bank, op bestelling en tegen betaling van rond de 5,50 euro, voorverpakte pakketten geld van tussen de 50 en 200 euro thuisbezorgen.

Volgens Thomas van Rijckevorsel, directeur marktmanagement van Rabo Nederland, is een proef met de Rabo Cash Service in Den Bosch, Nijmegen en de Biesbosch de afgelopen weken uitstekend verlopen. De hoofddirectie heeft daarom deze week alle bankvestigingen in het land heeft opgeroepen om zo snel mogelijk met deze nieuwe vorm van financiële dienstverlening te starten.

Waar in het algemeen veel ouderen de dupe worden van de sluiting van kleinere bankfilialen en postagentschappen, komt de Rabobank als eerste bank in ons land met dit initiatief tegemoet aan de protestactie van ouderenbonden, de Federatie Slechtzienden en Blindenbelang en het FNV, die begin deze week bij de presentatie van de resultaten van een landelijke meldactie een betere dienstverlening voor senioren en gehandicapten van de banken eisten.

Thomas van Rijckevorsel ziet de cash-service, die is opgezet in nauw overleg met plaatselijke ouderenbonden en gehandicapten-organisaties, als een schot in de roos.

Door de komst van internet zitten de banken nu volgens hem met twee groepen klanten.

Persoonlijk

De jongere generatie geeft steeds meer de voorkeur aan elektronisch bankieren en maken veelvuldig gebruik van de geldautomaten, waardoor het aantal baliebezoekers bij de bankfilialen fors is gedaald, anderzijds hebben de wat oudere klanten voor wie nieuwe ontwikkelingen te snel gaan juist meer behoefte aan persoonlijke service.

De Rabobank met ruim 5,5 miljoen particuliere rekeninghouders ook de grootste bank van ons land speelt op beide ontwikkelingen in. Zo kunnen klanten die elektronisch bankieren thuis hun chipknip opladen. Anderzijds kunnen Rabo-klanten die moeite met pinnen hebben bij hun bankfiliaal een speciale service-bankpas krijgen, waarmee zij voortaan zonder problemen voor het opnemen van geld bij de balie worden geholpen.

De bank heeft verder met rond de 80 verzorgingshuizen in ons land afspraken gemaakt dat hun in huis wonende klanten contant geld bij de administratie kunnen opnemen, wat dan direct door de bank met hen wordt verrekend. Met 80 andere tehuizen heeft de Rabobank geholpen met de introductie van een chipknip waarmee ook in het winkeltje van de instelling kan worden betaald.

De plaatsing van geldautomaten, die per jaar rond de 45.000 euro kosten, is in de instellingen niet rendabel.

Volgens Thomas van Rijckevorsel is het voorstel van PvdA-fractieleider Melkert om in de wet vast te leggen dat er een bank in iedere woonkern van 5000 mensen moet komen overbodig, de Rabobank heeft die dekking al.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 1 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.