AMSTERDAM - Vier redenen tot een feestje had Grolsch gisteren maar liefst. De bierbrouwer uit Twente kon een recordwinst bekendmaken over 2001, de vooruitzichten voor 2002 zijn goed, er kwam een voor Grolsch 'happy end' aan de laatste procedure tegen de bouw van de nieuwe brouwerij in Boekelo én er kon een samenwerkingsverband worden aangekondigd met het Duitse Warsteiner.
Een wisseling van importeur in de VS bedierf het feestje enigszins: het leidde tot een flinke daling van de afzet op de qua omvang derde markt van Grolsch.
"We hebben eigenlijk alleen maar goed nieuws", trapte bestuursvoorzitter Jacques Troch van Grolsch de toelichting op 'zijn' jaarcijfers gisteren af. "Waarom nog deze presentatie en allerlei dingen opschrijven als we ook meteen een pint kunnen pakken?" Zeker na de uitspraak van de Raad van State, die bezwaren tegen de verlening van een milieuvergunning gisterochtend ongegrond verklaarde, stonden op de thuisbasis in Groenlo gebak en bier al op tafel, wist Troch.
"Na twintig procedures, en nadat je bijna een appartement gehuurd hebt in de buurt van de Raad van State en de rechtbank van Almelo, zijn alle vereiste papieren nu definitief beschikbaar", stelde Troch opgelucht vast. Met de bouw van de nieuwe brouwerij was de onderneming enkele maanden geleden al gestart. Nu de laatste bodemprocedure in Grolsch' voordeel is afgerond, kan de bouw volgens plan worden voortgezet en voltooid, aldus de bestuursvoorzitter.
Met Warsteiner gaat Grolsch in eerste instantie alleen gezamenlijk inkopen. Het gezamenlijk inkoopvolume van de verpakkingsmaterialen, hulpgrondstoffen en andere goederen bedraagt €60 miljoen, aldus Troch, die op de eigen inkoop vanaf 2003 'enkele procenten' hoopt te kunnen besparen. Warsteiner is de grootste Duitse brouwerij in particuliere handen en marktleider in Duitsland. Een fusie met, en/of overname door, de Duitsers, is nadrukkelijk niet aan de orde, boorde de bestuursvoorzitter eventuele hoop onder beleggers meteen maar de grond in.
De eigen vooruitzichten noemde de topman gisteren ronduit goed. Met enige zorg kijkt hij naar het succes van mixdrankjes, die ook in ons land een snelle groei laten zien. "Ik kan me echter niet voorstellen dat dit drankjes zijn die in de toekomst vergelijkbaar zullen worden met de grote plassen bier die we nog altijd drinken", relativeerde Troch zijn zorg. "We hopen de komende maanden iets zeer spectaculairs te doen om het bierverbruik in Nederland op peil te houden", hield hij vervolgens de spanning erin.
En iets spectaculairs is nodig ook, want de Nederlandse biermarkt kromp het afgelopen jaar met 1,6% in. Grolsch breidde zijn marktaandeel weliswaar iets uit - doordat het de eigen afzet met 'slechts' 1,5% zag dalen - maar vooral de bekende beugelfles verliest steeds meer terrein. Was deze vijf jaar geleden nog goed voor '25 à 30%' van de totale Nederlandse afzet, in 2001 was dat niet meer dan 20%. "Grote verpakkingen zijn uit", aldus Troch. Niemand opent nog een fles en zet hem half vol weg tot de volgende dag. Verdwijnen zal de fles echter niet, beloofde de bestuursvoorzitter. "In het buitenland verkopen we hem wel steeds meer, dus het blijft rendabel om de fles te voeren."
Pretbederver was dus de VS. In mei 2001 kondigde Grolsch aan distributeur Seagram in te ruilen voor United States Beverage LLC. Na de overname van Seagram door Vivendi en de doorverkoop van de drankentak van het concern aan Diageo-Pernod liep de oude Grolsch-distributeur niet meer zo hard. Het gevolg: de afzet van de Twentse bierbrouwer in de VS daalde met 10%, tot een slordige 150.000 hectoliter (5% van het totaal). De nieuwe distributeur, die vanwege juridische redenen pas vanaf dit jaar 'enthousiast' van start kon gaan, moet ervoor zorgen dat de afzet de komende vijf jaar verdubbelt, tot 300.000 hectoliter.