door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries AMSTERDAM - De Coentunnel in Amsterdam, de zo essentiële verbinding op de snelwegen rond de hoofdstad, is de afgelopen dagen tientallen keren in allerijl dichtgegaan, omdat sensoren valse meldingen kregen voor te hoge vrachtwagens.
Oorzaak is het stormweer met gigantische rukwinden, waardoor de dekzeilen van de trucks losgerukt worden en gaan wapperen. De tunnelbeveiliging die werkt via een elektronisch oog slaat dan onmiddellijk op tilt en sluit automatisch de doorgang af voor alle verkeer. Deze week was er al vier keer zo vaak een afsluiting als normaal.
Weggebruikers die door de Coentunnel moeten, lijden enorm onder de opstoppingen. "Normaal gesproken gaat deze tunnel dagelijks zo'n 7 tot 8 keer dicht, maar maandag gebeurde dat maar liefst 32 keer", geeft woordvoerder Gerbrand Corbee van Rijkswaterstaat toe. "En gistermorgen moesten de slagbomen al 19 keer naar beneden omdat er een melding was van een te hoge vrachtwagen."
Gemiddeld wordt de tunnel na een melding 7 minuten afgesloten, want inhoudt dat op maandag het verkeer, buiten de normale files om, 3,7 uur in de wacht stond voor de Coentunnel.
Bij de Coentunnel komen vaker opstoppingen voor dan bij andere tunnels. " Dit omdat de Coentunnel slechts 4,10 meter hoog is en de detectie is afgesteld op 4 meter. Voor nieuwere tunnels als de Wijker- en Zeeburgertunnel is het probleem niet zo extreem, omdat deze 4,30 meter hoog zijn", aldus Corbee.
Het aantal gevallen dat een vrachtwagen werkelijk te hoog is, is te verwaarlozen. Als een melding binnenkomt gaan de slagbomen dicht en wordt een bergingsteam naar de plek gestuurd om de truck te meten. Als de wagen daadwerkelijk te hoog is wordt de politie opgeroepen en een proces-verbaal uitgeschreven. De boete die dan kan worden uitgeschreven, bedraagt maximaal €500. "Maar het is meestal loos alarm," zegt Corbee.
In Zuid-Holland bijvoorbeeld hebben tunnelgebruikers weinig hinder van het noodweer. Ook dat komt omdat de tunnels daar hoger zijn dan de Coentunnel. De laagste tunnel, de Benelux, is bijvoorbeeld al 4.28 meter hoog, de Drecht-, Noord-, Heinenoord en Botlektunnel zijn allemaal nog hoger.