De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 28 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Coentunnel 'ramp'
voor automobilist

   
 

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries AMSTERDAM - De Coentunnel in Amsterdam, de zo essentiële verbinding op de snelwegen rond de hoofdstad, is de afgelopen dagen tientallen keren in allerijl dichtgegaan, omdat sensoren valse meldingen kregen voor te hoge vrachtwagens.

Oorzaak is het stormweer met gigantische rukwinden, waardoor de dekzeilen van de trucks losgerukt worden en gaan wapperen. De tunnelbeveiliging die werkt via een elektronisch oog slaat dan onmiddellijk op tilt en sluit automatisch de doorgang af voor alle verkeer. Deze week was er al vier keer zo vaak een afsluiting als normaal.

Weggebruikers die door de Coentunnel moeten, lijden enorm onder de opstoppingen. "Normaal gesproken gaat deze tunnel dagelijks zo'n 7 tot 8 keer dicht, maar maandag gebeurde dat maar liefst 32 keer", geeft woordvoerder Gerbrand Corbee van Rijkswaterstaat toe. "En gistermorgen moesten de slagbomen al 19 keer naar beneden omdat er een melding was van een te hoge vrachtwagen."

Gemiddeld wordt de tunnel na een melding 7 minuten afgesloten, want inhoudt dat op maandag het verkeer, buiten de normale files om, 3,7 uur in de wacht stond voor de Coentunnel.

Bij de Coentunnel komen vaker opstoppingen voor dan bij andere tunnels. " Dit omdat de Coentunnel slechts 4,10 meter hoog is en de detectie is afgesteld op 4 meter. Voor nieuwere tunnels als de Wijker- en Zeeburgertunnel is het probleem niet zo extreem, omdat deze 4,30 meter hoog zijn", aldus Corbee.

Het aantal gevallen dat een vrachtwagen werkelijk te hoog is, is te verwaarlozen. Als een melding binnenkomt gaan de slagbomen dicht en wordt een bergingsteam naar de plek gestuurd om de truck te meten. Als de wagen daadwerkelijk te hoog is wordt de politie opgeroepen en een proces-verbaal uitgeschreven. De boete die dan kan worden uitgeschreven, bedraagt maximaal €500. "Maar het is meestal loos alarm," zegt Corbee.

In Zuid-Holland bijvoorbeeld hebben tunnelgebruikers weinig hinder van het noodweer. Ook dat komt omdat de tunnels daar hoger zijn dan de Coentunnel. De laagste tunnel, de Benelux, is bijvoorbeeld al 4.28 meter hoog, de Drecht-, Noord-, Heinenoord en Botlektunnel zijn allemaal nog hoger.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 28 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.