AMSTERDAM - FBTO staakt het aanbieden van bancaire diensten in de supermarkten van C1000. Het winkelend publiek liep niet warm voor spaarrekeningen en beleggingsfondsen 'van het schap'.
De verzekeringen worden in vereenvoudigde vorm nog wel aan de man gebracht. Dit hebben beide partijen gisteren meegedeeld.
"Het heeft niet gebracht wat we ervan verwacht hadden", zegt een woordvoerder van FBTO-moeder Achmea over het bankieren via de winkel. "Maar een pilot is ook bedoeld om dat te testen."
Enkele maanden geleden stierf de zogenaamde 'profijtkaart' - waarbij klanten hun statiegeld konden storten op een spaarrekening - al een prille dood. "Er was geen grote behoefte aan", aldus de zegsman. Deelnemers aan de spaarvorm hebben volgens Achmea hun opgespaarde geld inmiddels teruggekregen.
FBTO zal wel verzekeringen blijven aanbieden via de C1000-supers, zij het minder producten in aantal. "We hadden in totaal zo'n vijftien tot twintig producten en gaan nu terug naar vier eenvoudige verzekeringsproducten", legt de woordvoerder uit. Deze verzekeringen - een tijdelijke en doorlopende reisverzekering, een woonhuis- en een autoverzekering - zullen vanaf deze week in zeven supermarkten worden aangeboden. Na de zomer worden de resultaten opnieuw geëvalueerd.
De verzekeraar en de Schuitema-dochter startten de proef eind 2000 in drie C1000-winkels. Korte tijd later sloegen Albert Heijn en Aegon de handen ineen door eenvoudige financiële producten via het schap aan te bieden.