De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 26 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Zijruit bestelauto
rechtsachter open

Van onze verslaggevers

   
 

DEN HAAG - Na een jarenlange strijd hoeven bestelauto's de zijruit aan de rechter achterzijde niet meer te blinderen. Vanaf deze week mag er op deze op deze plaats, schuin rechts van de bestuurder in de laadruimte, ook een zijruit worden geplaatst. Dit heeft staatssecretaris Wouter Bos van Financiën besloten. De wijziging treedt deze week reeds in werking.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 11kb)
Wouter Bos (Foto: PETER-VINCENT SCHULD/SCHULD)
Acht jaar geleden besloot het toenmalige kabinet tot de blinderingseis over te gaan om het kopen van een bestelauto door particulieren onaantrekkelijker te maken. Voor zo'n voertuig hoeft immers geen BPM te worden betaald en het tarief van de wegenbelasting (grijs kenteken) is een stuk lager.

Daar staat tegenover dat de bestuurders van geblindeerde bestelauto's veel meer ongelukken veroorzaken. TNO stelde reeds in 1995 vast dat de blinderingseis nadelig is voor de verkeersveiligheid. Zeker in drukke steden met veel fietsers en veel bestelauto's. Tal van organisaties zoals woningbouwvereniging Eigen Haard in Amsterdam lieten op grond van deze beweringen uit al hun bestelauto's de geblindeerde zijruiten verwijderen ter bevordering van de verkeersveiligheid. Dat werd niet gepikt door de belastingdienst die deze bedrijven een forse naheffing en boete oplegde omdat het niet meer om een bestelauto zou gaan. Er zijn zelfs processen over gevoerd.

Ook de stichting Belangen Grijskentekenhouders voerde jarenlang strijd tegen de blinderingseis. Voorzitter Hans Boutkam zegt: "Hemel en aarde hebben we bewogen om deze onzinnige maatregel terug te draaien. Nu is het eindelijk zo ver. Als je in dit land engelengeduld hebt, kun je veel bereiken."

In ons land werd de discussie over de verkeersveiligheid ook aangezwengeld door schrijfster Anna Enquist. Zij verloor vorig jaar haar dochter die in Amsterdam werd aangereden door een vuilnisauto die geen grote zijspiegels had. Dat is nu veranderd. Voor bestelauto's geldt hetzelfde: daar is het zicht ook slecht.

Het kabinet vreesde geruime tijd dat afschaffing van de blinderingseis ertoe zou leiden dat steeds meer particulieren dankzij de financiële voordelen een bestelauto zouden kopen. Volgens Boutkam is dat onzin. "Het kan misschien gelden voor mensen zonder kinderen die altijd een hoop rommel in hun laadbak hebben, maar het gemiddelde gezin koopt geen bestelauto omdat er immers geen achterbank in mag."

Afmetingen

De maatregel van staatssecretaris Bos betekent dat fabrikanten nu weer een bestelauto met één rechterachterzijruit mogen maken. De linker achterzijruit blijft geblindeerd. Het raam moet uit één sponning bestaan. De afmetingen worden vrij. Het mag een gesloten zijruit zijn of eentje die geopend kan worden. Ruiten die door een spijltje van elkaar worden gescheiden, worden eveneens als één ruit aangemerkt.

De Bovag, de branche van de autohandel, is blij met het kabinetsbesluit. "Prima, hier hebben we jarenlang voor gestreden," zegt woordvoerder Rob Boon. "Het is goed voor de verkeersveiligheid en fijn voor de importeurs. Die hoeven voor de Nederlandse markt geen dure aanpassingen aan de bestelauto's meer aan te brengen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 26 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.