De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 23 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Advocaat dreigt met proces brandgevaarlijke skitreinen

Van onze correspondent

   
 

BERLIJN - Skitreinen en -liften in de Alpen zullen via gerechtelijke procedures buiten gebruik worden gesteld als mocht blijken dat zij net zo brandgevaarlijk zijn als de verongelukte gletsjertrein van Kaprun.

De bekende Amerikaanse letseladvocaat Ed Fagan heeft dit dreigement geuit aan de Europese toeristenindustrie in de hoop dat op korte termijn lering wordt getrokken uit de ramp van november 2000, die aan 155 wintersporters het leven kostte. Twee van de slachtoffers kwamen uit ons land. Zij wilden op de gletsjers van de Kitzsteinhorn een snowboardwedstrijd bezoeken.

Uit de aanklacht van de Weense officier van justitie Eva Danninger-Soriat aan het adres van zestien betrokkenen die dood door schuld wordt verweten, blijkt dat de skitrein op geen enkele manier tegen brand was beveiligd.

De advocaat adviseert exploitanten van soortgelijke installaties zo snel als mogelijk alle noodzakelijke veiligheidsmaatregelen te treffen. Fagan behartigt de belangen van een aantal nabestaanden waaronder de Amerikaanse slachtoffers van de ramp.

In de skitrein van Kaprun ontbraken brandblussers en -melders en ook was er geen sprinklerinstallatie. Aan een communicatiesysteem tussen de bestuurderscabine en de passagierscompartimenten was niet gedacht, evenmin aan het aanbrengen van de hamertjes, zodat de passagiers bij nood de ramen konden inslaan. Bovendien was er in de trein veel brandgevoelig materiaal verwerkt, waardoor giftige rookgassen vrijkwamen en waren deuren van buitenaf vergrendeld.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 23 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.