AMSTERDAM - Nederland raakt uit de gratie bij de Duitsers. Er komen steeds minder Duitse toeristen naar ons land, zo blijkt uit recente cijfers van Toerisme Recreatie Nederland (TRN). "Sinds het topjaar 1999, toen drie miljoen Duitsers Nederland bezochten, daalt het aantal met circa een procent per jaar", zegt TRN-woordvoerder Rien van den Anker.
"De Duitsers vinden ons gewoon minder spannend dan tien jaar geleden, toen Nederlanders nog 'verfrissend' en 'brutaal in de goede zin des woords' werden gevonden".
Daarnaast speelt de economische teruggang, evenals het feit dat voor betrekkelijk weinig geld vakantie kan worden gevierd in gebieden met een grotere zongarantie.
Met een grootscheepse, €1,35 miljoen kostende, campagne zal de komende tijd worden geprobeerd het imago van Nederland op te poetsen en onze oosterburen opnieuw te interesseren. De nadruk zal daarbij liggen op architectuur, design en, voor het eerst, de multiculturele samenleving.
"Tulpenvelden en molens zijn niet onbelangrijk, maar we hebben meer te bieden. Dat mogen we best eens naar buiten brengen", aldus Van den Anker.