De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 23 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  VVD en CDA azen
op de automobilist

Van onze parlementaire

   
 

AMSTERDAM - Tussen VVD en CDA is een harde verkiezingsstrijd ontbrand om de gunst van de automobilist. Beide partijen zijn elkaar ook in de haren gevlogen over de nieuwe mega-investering in wegen, bruggen en tunnels, die tot ontgoocheling van gemeenten en provincies grotendeels in rook dreigt op te gaan door tegenvallende inkomsten van het huidige kabinet.

VVD-leider Dijkstal heeft gisteravond tijdens een partijbijeenkomst in Leeuwarden geëist dat het nieuwe kabinet de files snel aanpakt met de bouw van nieuwe wegen en niet eerst oeverloos discussieert over de invoering van de kilometerheffing in 2004. Met die duidelijke boodschap probeert hij het 'autovriendelijke' imago van zijn partij weer op te poetsen.

Glashard

De liberalen dreigen de afgelopen tijd voorbij te worden gestreefd door het CDA als dè autopartij van Nederland. Het CDA trekt in zijn verkiezingsprogramma van alle partijen het meeste geld voor nieuwe en bredere wegen uit. CDA-leider Balkenende wijst de omstreden kilometerheffing als enige glashard van de hand: "Eerst bouwen, dan beprijzen."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 16kb)
Dijkstal
De VVD heeft de afgelopen maanden in de Tweede Kamer van alle kanten juist zware kritiek gekregen.

Dit omdat de partij de invoering van de kilometerheffing zegt te steunen, maar aan de andere kant steeds nieuwe voorwaarden opwerpt.

"Ik wil bouwen en niet op een kilometerheffing wachten. Aan de wegen moeten we de hoogste prioriteit geven en daar zullen wij voor knokken", aldus Dijkstal, die overigens nog steeds achter de invoering van de kilometerheffing staat. "Wij zijn voorstander van het profijtbeginsel: meer betalen naarmate je meer gebruik van het wegennet maakt."

Dijkstal hekelde in Leeuwarden PvdA en GroenLinks: "Zij hebben in hun verkiezingsprogramma daarvoor helemaal niets gereserveerd. GroenLinks is de weg kwijt en met de PvdA komt niemand dus een meter verder."

De VVD-leider is, in tegenstelling tot het CDA, niet geschrokken van het nieuws dat het kabinet aanzienlijk minder geld heeft voor de aanleg van nieuwe wegen, bruggen en spoorlijnen dan verwacht.

In talloze provincies en gemeenten is paniek uitgebroken omdat diverse grote projecten nu op de lange baan dreigen te worden geschoven. Het CDA vindt het onverteerbaar als beloften niet worden nagekomen en roept ministers Jorritsma (Economische Zaken) en Netelenbos (Verkeer) volgende week op het matje. Ook de PvdA legt zich niet zomaar bij de zo goed als lege investeringspot neer.

"Dit kabinet heeft de plannen voorbereid en het nieuwe kabinet moet verder gaan met de planning en het tijdpad", meent Dijkstal echter. Hij wijst erop dat er de afgelopen jaren weliswaar flink meer geld is uitgetrokken voor verbetering van het wegennet, maar dat tegelijkertijd de Nederlander ook veel mobieler is geworden.

Vice-premier Jorritsma (VVD) heeft gisteren na afloop van het kabinetsberaad toegegeven dat er een probleem is met het geld voor extra investeringen in infrastructuur de komende jaren. Dit probleem schuift zij echter op het bordje van het volgende kabinet.

De inkomsten van het fonds voor infrastructuur, dat wordt gevoed uit aardgasbaten en opbrengsten van staatsdeelnemingen, vallen tegen. Er is hooguit zo'n 3,5 tot 5 miljard euro beschikbaar.

"Er is geen sprake van dat er minder geld is. Er is alleen ook niet méér geld", aldus de vice-premier.

Volgens haar wisten de regio's heel goed dat dit kabinet geen besluiten voor de volgende periode neemt.

De ANWB en VNO-NCW hebben zeer bezorgd gereageerd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 23 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.