De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 22 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'We gaan de werkgevers
raken waar het pijn doet'

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

WOERDEN - "Als de werkgevers op een conflict aansturen, dan kunnen ze 't krijgen", zegt voorzitter Roel de Vries van FNV Bouw. De bonden hebben de werkgevers in de bouw een ultimatum gesteld. Voor 9 maart moet er een principeakkoord op tafel liggen, anders is er "een fors conflict" en volgen acties, aldus De Vries.

Volgens Gijs Wildeman van CNV Bouw is de actiebereidheid onder de bouwvakkers groot. "We zijn overstelpt met telefoontjes en e-mails". Gisteren vonden er bij sommige bedrijven al prikacties plaats.

Het hete hangijzer is de resisurenregeling. De bonden verwijten de werkgeversorganisatie AVBB de cao-onderhandelingen te traineren door te stellen dat er eerst een oplossing moet komen voor de reisurenregeling voordat er verder gepraat kan worden.

"Dat de werkgevers zich zo opstellen, is een unieke situatie", zegt De Vries. "Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt."

De werkgevers willen af van de huidige cao-bepaling dat werknemers na vijftig kilometer te hebben gereden, voor elke volgende vijftig kilometer één uur betaald krijgen. De AVBB vindt dat er hiervoor eerst een goede regeling moet komen voordat andere onderwerpen kunnen worden aangesneden.

Maar terwijl de werkgevers de reisurenregeling naar de mestvaalt van de geschiedenis willen verwijzen, zullen de bonden er alles aan doen om te voorkomen dat de bepaling uit de cao's wordt geschrapt. "De reisurenregeling is voor de werknemers in de bouwnijverheid van essentiële betekenis", zegt De Vries. "Ze zitten soms urenlang in de auto." Daarnaast eisen de bonden 4% loonsverhoging over twaalf maanden plus een winstuitkering voor de 180.000 werknemers. De werkgevers zitten op de nullijn.

FNV Bouw, Hout- en Bouwbond CNV en Het Zwarte Corps geven de werkgevers tot 9 maart de tijd. Als er dan geen principeakkoord is, zullen de week daarop "de werkgevers daar geraakt worden, waar het pijn doet". De bonden denken daarbij aan het frustreren van grote prestigieuze bouwprojecten die bij wijze van spreken "gisteren al klaar hadden moeten zijn". Ook zullen er acties zijn bij kleine en onderaannemers omdat zij volgens de bonden de neiging hebben de cao minder na te leven.

De laatste keer dat er stakingen waren in de bouw was in 1995. Toen legden bouwvakkers massaal zo'n vijf weken lang het werk neer. Destijds waren de werkgevers en de bonden het totaal oneens over het salaris en de 36-urige werkweek.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 22 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.