AMSTERDAM - TNT Post Groep (TPG) kampt in Nederland met teruglopende volumes bij geadresseerde postbezorging. Nederlanders sturen steeds minder kaarten en brieven. Het afgelopen jaar daalde het volume met 0,8%. De grootste klappen vielen bij direct mail. "Die trend zal zich voortzetten", voorspelde bestuursvoorzitter Robert Bakker gisteren. Hij houdt voor de komende jaren rekening met een blijvende krimp.
Voor Bakker is de volumedaling daarom een feit. De komende jaren verwacht hij een jaarlijkse teruggang van 1 à 2% in Nederland. De omzet van de postdivisie moet daarbij op gelijk niveau blijven. Kostenbesparingen zijn naar zijn mening onvermijdelijk. Er staan bezuinigingen gepland voor een bedrag van €320 miljoen. Dat moet zonder gedwongen ontslagen gebeuren.
|
TNT Post Groep (TPG)
|
Van alle omzet die TPG maakt, komt 30% uit het Nederlandse postmonopolie dat het bedrijf heeft. De winstmarge van die activiteiten ligt iets boven de 22%. Op de buitenlandse postactiviteiten maakt TPG een winstmarge van 8 tot 12%. Welk deel van de postmarkt is vrijgegeven, verschilt van land tot land. Ongeadresseerde post is overal in Europa vrij. De liberalisering gaat traag. Op het gebied van postbezorging wil TPG een dominante rol in Europa gaan spelen. Vorig jaar deed het bedrijf al overnames in het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië en Oostenrijk. Dit jaar moet een aantal nieuwe landen aan dat rijtje worden toegevoegd. Bakker kijkt daarbij verlangend naar Noord-Europa.
Het teruglopende aantal bezorgde brieven en pakketjes in Nederland had nauwelijks invloed op de resultaten van de divisie. Door de reeds gerealiseerde kostenbesparingen kwam de winstbijdrage 9,5% hoger uit. De winstmarge nam toe van 19,2 tot 20%.
Ook de rest van het concern behaalde vorig jaar mooie winstcijfers. De post- en pakjesbezorger behaalde vorig jaar een winst van €555 miljoen tegen €458 miljoen in het jaar 2000. Dat is een toename met 21,2%. De winst per aandeel boekte een stijging met 24,2% tot €1,23.
Aan het begin van 2001 beloofde het bedrijf een winststijging te realiseren die tussen de 20 en 25% zou uitkomen. Die hoge groeipercentages zal het bedrijf dit jaar niet volhouden. Voor dit jaar gokt TPG op een winststijging die tussen de 5 en 10% ligt.
Naar omzet gemeten is de Express-divisie, na de Post-divisie, het belangrijkst. Echt gesmeerd ging het niet. De divisie had vooral in de tweede helft van het jaar veel te lijden van de verslechterende economische omstandigheden.
Ook voelde het bedrijf de effecten van de aanscherping van de regelgeving van de luchtvaart in de Verenigde Staten. Daar kwam nog bij dat TPG een belangrijk contract met Chromopost verloor. Herstel van de express-markt is nog niet zichtbaar. Zeker in de eerste helft van dit jaar hoeft geen rekening te worden gehouden met een mooie groei.
In Australië, de thuismarkt van express-dochter TNT, kampte het bedrijf ook nog eens met tegenslagen. Door een reorganisatie dook het bedrijf in de verliezen. TPG verloor klanten en zag zijn omzet met 11% teruglopen. Over geheel 2001 kwam het verlies in het land uit op €28 miljoen. Voorlopig blijven de cijfers er rood, al zijn de verliezen er teruggelopen. Het Australische management is vervangen.
De divisie Logistiek wist vorig jaar met meer dan 40% te groeien, grotendeels het gevolg van acquisities. De divisie maakt echter goede winstmarges. Het bedrijfsresultaat van deze divisie streefde dat van de Express-divisie voorbij.