De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 22 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Wessanen gaat snijden in
distributieactiviteiten VS

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - Wessanen gaat de distributieactiviteiten Tree of Life in de Verenigde Staten reorganiseren. Door een aantal distributiecentra in elkaar te schuiven wil het voedingsmiddelenconcern de omzetdaling een halt toe roepen. De komende twee jaar moeten er 400 tot 500 arbeidsplaatsen verdwijnen, zo'n 8% van het totaal. Vanaf volgend jaar moet de herstructurering een besparing opleveren van ten minste €10 miljoen per jaar.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 15kb)
Mac Zondervan ...overnamehonger nog lang niet gestild ... (Foto: anko stoffels)
Dat bleek gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Wessanen heeft een roerig jaar achter de rug. Het bedrijf zit midden in een transitiefase van een traditioneel voedingsmiddelenconcern naar een producent en distributeur van hoogwaardige gezondheidsvoeding. Zo werden de afgelopen tijd onder meer de Nederlandse bedrijven Boas en Zonnatura aan de portefeuille toegevoegd. In Duitsland kocht Wessanen het bedrijf Corposan met de merken Tartex, Dr Ritter en Allos.

Wessanen deed intussen afstand van het 35%-belang in drankenfabrikant Campari, de Amerikaanse zuivelbedrijven en het Thaise Golden Foods.

Door al deze desinvesteringen verwacht Wessanen voor het komende jaar een daling van de winst per aandeel van maximaal 10%. Bestuursvoorzitter Mac Zondervan stelde dat de daling vooral in de eerste helft van het jaar merkbaar zal zijn. Voor de komende vijf jaar belooft Zondervan echter een groei van de winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening van ten minste 10%. Het afgelopen jaar kwam de winst per aandeel uit op €0,94, tegen €1,16 in 2000.

De overnamehonger van Wessanen is nog niet gestild. Dat werd afgelopen week al bevestigd toen Wessanen interesse uitte voor een deel van de voedingsmiddelentak van Novartis. "Maar het verlanglijstje is vele malen langer", zei Zondervan gisteren.

"We weten in elk land wel één of twee overnamekandidaten." Het versterken van de positie in Duitsland en Groot-Brittannië heeft wat hem betreft prioriteit. "Maar we kijken ook naar Scandinavië, Italië en Spanje."

De nettowinst kwam uit op €78 miljoen tegen €98 miljoen in 2000. De totale omzet steeg procentueel minder: van €3,93 miljard in 2000 naar €3,97 miljard afgelopen jaar. "Het is beter te kijken naar de groei van de kernactiviteiten", aldus de topman. Daar viel de omzet 9% hoger uit op €2,7 miljard. De resultaten zijn conform de eigen prognose van Wessanen.

De autonome omzetgroei liet een daling zien van 0,5%. Zelfs de gezondheidsvoeding, de activiteit waarop het bedrijf zich vooral concentreert, wist autonoom geen omzetgroei te realiseren. Met inmiddels een omzet van €2,25 miljard is de divisie Natural & Specialty Foods verreweg het belangrijkste onderdeel van Wessanen. De nieuwe dochter Tree of Life, die in het eerste halfjaar nog kampte met een dalende omzet, herstelde zich in de volgende zes maanden wel in Europa, maar in de VS bleven de resultaten mager. Zondervan had een heel rijtje verklaringen voor de tegenvallende Amerikaanse markt. Zo is onder meer de productportefeuille opgeschud en is de distributie van een aantal grote producten weggevallen. Bovendien zakte de vitaminemarkt in, met name door de opkomst van generieke middelen.

Bij de divisie Cereals daalde de omzet met 0,6% tot €231,1 miljoen. Alleen de divisie Convenience Foods winst een omzetstijging te boeken van 17% naar €249,1 miljoen. De resterende zuivelactiviteiten, waar alleen nog het kaasmerk Leerdammer in is ondergebracht, zag door de hoge melkprijzen de omzet met 4,1% teruglopen tot €292,3 miljoen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 22 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.