CANNES - "Al het ijzerwerk is prachtig, maar hoe maak ik mijn klanten er gelukkig mee?" Ton aan de Stegge, president-directeur van het mobiele telecombedrijf Telfort, heeft die vraag de afgelopen dagen al aan heel wat leveranciers op de telecombeurs in de Zuid-Franse badplaats Cannes gesteld.
|
Of de consument alle nieuwe technologie wil, moet nog blijken. (Foto: ANP)
|
"Meestal kreeg ik een ontwijkend antwoord als ik met mijn vragen kwam bij de demonstratie van het zoveelste fraaie stukje technologie. Kasten werden opengetrokken om te laten zien wat er wel allemaal aan elektronica in zat, allerlei prachtige apparaatjes getoond waarmee dankzij nog snellere chips en betere software technologische hoogstandjes konden worden gehaald. Of de consument dat ook wel allemaal wil, zal mijns inziens nog moeten blijken", zegt hij.
Samen met Patrick Morley, ex KPN-baas en tegenwoordig directeur/mede-eigenaar van het bedrijf Bwirelezz, liep Aan de Stegge een groot aantal fabrikanten/leveranciers op de beurs af.
Morley ontwikkelt en bouwt voor Telfort, dat binnenkort wordt omgedoopt tot O2, allerlei toepassingen op het gebied van wap, een vorm van mobiele datacommunicatie. Ook daarbij blijft het soms een vorm van koffiedik kijken, want wat de klant nu precies wil, is nog steeds onduidelijk. "De creativiteit zit echt bij de klant. Die bepaalt wat een succes wordt en wat een mislukking."
Voor de industrie is dat lastig. Maar wat dat betreft moet zij toch ook wel de hand in eigen boezem steken, vindt de Telfort-topman. "Teveel is altijd gedacht vanuit het standpunt van de techniek, niet van wat de klant wil." Dat dit tot verrassingen leidt, bleek wel uit de ongekende populariteit van sms. "Niemand had kunnen voorspellen dat er zoveel sms-berichten zouden worden verstuurd als nu. Het afgelopen jaar waren dat er bij Telfort alleen al 1,3 miljoen per dag, dit jaar gaan we daar weer dik overheen." Technologisch is het, zo werd door veel fabrikanten trots gedemonstreerd, nu al mogelijk om videobestanden relatief razendsnel mobiel te downloaden. Dit dankzij umts en als voorloper daarvan gprs. Maar een hele film binnenhalen via het mobieltje zal voorlopig toch nog wel een utopie blijven, geeft Morley toe. Dat zal veel te kostbaar zijn, want bij de huidige technologie ben je dan al gauw €45 kwijt. Pas over een jaar of vijf zou dat met modernere compressietechnieken betaalbaar worden.
Veel eerder denkt Aan de Stegge dan ook aan toepassingen als het tonen van doelpunten tijdens een wedstrijd. "Stel dat ik geregistreerd zou staan als Ajax-fan, dan zou ik na een doelpunt een berichtje op mijn mobieltje kunnen krijgen. Ik zou dan een herhaling van dat doelpunt, zeg zo'n 20 seconden, op het schermpje van mijn mobieltje kunnen laten zien. Ik ben best bereid daarvoor een halve euro te betalen. Niet veel meer, want het moet in ieder geval betaalbaar en leuk blijven", meent de Telfort-topman.