do 21 februari 2002
|
|
D E T E L E G R A A F B U I T E N L A N D
|
|
|
|
Treinramp: springen of verbranden
Van onze correspondent |
|
|
|
REQA AL-GHARBIYA - De overlevenden van de treinramp in Egypte, die gisteren meer dan 370 doden tot gevolg had, verhaalden van een rijdend inferno waaruit door overbevolking van de treinstellen en tralies voor de ramen nauwelijks te ontsnappen viel. Wie kon, sprong uit de rijdende trein, waarbij ook een groot aantal slachtoffers viel.
|
Zwaar verbrand, maar levend tevoorschijn gekomen uit de hel van de treinramp, laat deze jonge Egyptenaar zich behandelen in het ziekenhuis an Al Ajat. Er zijn zeker 370 doden te bereuren. (Foto: EPA)
|
Zo'n 100 verbrande lijken lagen gisteren langs de spoorlijn bij de plaats Reqa al-Gharbiya, op zo'n 70 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Cairo. In de zwartgeblakerde rijtuigen zaten lichamen nog klem tussen de tralies.
"De mensen vochten om uit de trein te komen. De rook verstikte ons, we gooiden elkaar letterlijk uit de wagons. Ik ben gesprongen omdat ik niet wilde verbranden", vertelt een 22-jarige overlevende die in het plaatselijke hospitaal een gebroken hand in het gips laat zetten.
Vakantie
Het was het trieste eindpunt voor een reis die zo vol goede moed dinsdagnacht was begonnen.
|
. (Foto: ANP)
|
Treinnummer 820 van Cairo naar Aswan zat vol vrolijke Egyptenaren die op weg waren naar familie op het platteland om de Eid-al-Adha-vakantie te vieren, de feestdagen die de hadj, de pelgrimreis naar Mekka, eren. Treinstellen waarin normaal gesproken zo'n 150 mensen reizen, zouden nu door het dubbele aantal zijn bevolkt, waaronder veel families met kinderen.
De ramptrein was een goedkope boemel en daarom minder in trek bij toeristen die meestal een snellere verbinding naar de toeristische trekpleisters Luxor en Aswan nemen. Vandaar dat er waarschijnlijk geen buitenlandse slachtoffers zijn.
Ook bij de Nederlandse ambassade in Cairo ging men er gisteren vanuit dat er geen landgenoten onder de slachtoffers waren. ,,Al is het natuurlijk nooit uitgesloten dat een enkeling toch deze trein heeft genomen om het 'echte Egyptische leven' mee te maken, maar gelukkig lijkt het daar niet op", aldus een woordvoerster.
Oventje
Aangenomen wordt dat het vuur veroorzaakt is door een omvallend oventje. Het is niet ongewoon in Egyptische treinen dat de passagiers hun eigen voedsel koken op meegebrachte gasbranders. Het vuur heeft zich door de wind, veroorzaakt door de open ramen in de voortsnellende trein, razendsnel verspreid.
Omdat de brand in het achterste treinstel begon, had de machinist in eerste instantie niet in de gaten wat er gebeurde en reed het in vlammen staande gevaarte nog enige kilometers door.
Volgens de spoorwegautoriteiten heeft de bestuurder later juist gehandeld door de brandende treinstellen los te koppelen van de rest van de trein. Daarmee heeft hij waarschijnlijk honderden levens gered.
Verkeersrampen zijn in Egypte niet ongewoon. Meestal zijn het echter catastrofes op de overvolle wegen, veroorzaakt door gammele bussen of vrachtwagens. Het treinverkeer heeft een wat betere reputatie, maar ook daar zijn calamiteiten niet ongewoon. Het treinongeluk van gisteren was echter verreweg het ernstigste uit de 150-jarige geschiedenis van de Egyptische spoorwegen. |
|
|
zoek naar gerelateerde artikelen
do 21 februari 2002
|
|
|
|
|
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
|
|
|