HILVERSUM - Autosportgekke Russen worden binnenkort op hun wenken bediend. RTL-commentator Olav Mol en Formule 1-fotograaf Frits van Eldik willen volgende maand hun Formule1-blad RaceReport in een Russische versie op de markt brengen. "We voelen ons nog altijd de Kuifjes in uitgeversland", vertelt Van Eldik met een lach over het avontuur in Rusland.

|
Frits van Eldik met de Russische uitgave van RaceReport.
|
Mol en Van Eldik werden uitgelachen toen ze begin 2000 besloten een Nederlands Formule 1-magazine op te richten onder de titel RaceReport. "Een fotograaf en een tv-commentator die even een blad gaan maken. Dat kon nooit goed gaan", herinnert Van Eldik zich het pessimisme.
Twee jaar later ligt de verkochte oplage van RaceReport inmiddels boven de 30.000 exemplaren. En in mei moet het tijdschrift, dat 21 keer per jaar verschijnt, ook voor het eerst winst gaan opleveren.
Toch heeft het duo niet altijd de wind mee gehad.
"Toen we met RaceReport begonnen, hadden we geld voor drie nummers. Maar na het eerste nummer ging de papierprijs dramatisch omhoog. Toen konden we er nog maar één maken", zegt Van Eldik. "We hebben op de rand van de afgrond gebalanceerd. Maar nergens is het uitzicht zo mooi als daar."
Dankzij een kapitaalinjectie van de uitgeverij van omroepvereniging Veronica, dat een aandeel van 20% in RaceReport nam, en een groeiend lezerspubliek wist het magazine te overleven.
Nu het Formule 1-blad in Nederland op de rails staat, zijn Mol en Van Eldik om zich heen gaan kijken of ze het tijdschrift ook in het buitenland aan de man kunnen brengen.
Via een Nederlandse racefanaat die zaken doet in de Baltische staten, zijn ze in contact gekomen met voormalig Nieuwe Revu-hoofdredacteur Derk Sauer, die in Rusland furore heeft gemaakt door er de Russische versie van bladen als Cosmopolitan, FHM, Marie Claire en Playboy uit te geven.
"Derk nodigde ons uit om langs te komen", vertelt Van Eldik. "Hij had echter niet verwacht dat we de volgende dag al bij hem in Moskou op de stoep zouden staan."
Volgens Van Eldik klikte het meteen met Sauer. "Derk had al een analyse van ons blad gemaakt. Bovendien was hij begin jaren negentig in Rusland begonnen met een laptop, een leeg kantoor en de hele wereld tegen je. Dat herkenden we. Ook heeft Derk meer verstand van bladen maken dan wij met z'n allen."
De Nederlanders hebben snel zaken gedaan. Overeengekomen is dat Independent Media, de uitgeverij van Sauer, RaceReport in de grote Russische steden gaat uitbrengen.
Veel stukken en foto's in de Russische versie zullen afkomstig zijn uit de Nederlandse editie van RaceReport. Independent Media zorgt voor de vertaling van de Nederlandse artikelen naar het Russisch. Volgens Van Eldik is er veel voor te zeggen om juist nu een Formule 1-blad in Rusland te lanceren. "De meeste Russen zijn autosportgek. Overal hebben de mensen het er over de Formule 1, en de wedstrijden worden ook live op de Russische televisie uitgezonden.
De oplage van het eerste nummer zal op ongeveer 30.000 exemplaren liggen. "Maar op een redelijke termijn zullen we in Rusland al richting de 50.000 gaan", aldus Van Eldik.
Volgens hem is het een groot voordeel dat Independent Media ook het drukken en de distributie van de Russische RaceReport voor zijn rekening neemt. "In Rusland zijn best goede autosportbladen op de markt. Maar door de belabberde distributienetwerken verschijnen ze pas weken na een Grand Prix. Er is eigenlijk maar één partij die de distributie goed voor elkaar heeft in Rusland, en dat is Sauer. Daardoor kan ons blad binnen vier dagen na een wedstrijd al in de kiosk liggen."