AMSTERDAM - Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft gisteren een belangrijk wetsvoorstel aangenomen om de groeiende financiële beïnvloeding van verkiezingscampagnes te beperken.
Volgens het voorstel van de Republikein Shays en de Democraat Meehan mogen bedrijven en organisaties alleen via strenge voorschriften donaties doen aan politieke partijen ('soft money') en worden reclamecampagnes via de media beperkt. Individuele kandidaten mogen maximaal 2300 euro aan giften ('hard money') ontvangen.
Slechts een minderheid van de Republikeinen (41) stemde voor de wet, die bedoeld is het vertrouwen van burgers in de politiek te herstellen. Het politieke systeem is de laatste jaren beschadigd door financieringsschandalen tijdens de herverkiezingscampagne van ex-president Clinton in 1996 en de enorme donaties van het nu failliete energieconcern Enron.
De Republikeinse tegenstanders in het Huis zien de veranderingen voornamelijk als een grote handicap voor politieke partijen. Het beperken van advertentiemogelijkheden is volgens hen een rechtstreekse aanval op de vrijheid van meningsuiting. Het wetsvoorstel moet nu nog naar de Senaat.
(Reuters/ANP)