AALSMEER - Elk jaar zorgt Valentijnsdag voor nieuwe records in de bloemenverkoop. Bloemenveiling Aalsmeer zag de omzet dit jaar stijgen naar 54 miljoen euro, terwijl de teller vorig jaar op 50 miljoen euro bleef steken. Bij concurrent FloraHolland, de grootste veilingorganisatie, liep de omzet in de vijf verkoopdagen voor Valentijnsdag op tot ruim 60 miljoen euro, een stijging van zes procent ten opzichte van vorig jaar.
Met dit soort omzetten is Valentijnsdag Moederdag al enige jaren in populariteit voorbijgestreefd. Echt origineel is de keus van de gulle gevers niet, romantisch wel: rode rozen bleven veruit favoriet, vooral de lange, duurdere exemplaren. Maar ook andere snijbloemen zoals tulpen werden grif verkocht.
De meest gekozen kleur was rood met roze als goede tweede. Verder werden veel geliefden verwend met boeketten in rood-witcombinaties, terwijl ook plantenbakjes met rode strikjes en harten gretig aftrek vonden.
Zo'n tachtig procent van de verkochte bloemen en planten gaat naar het buitenland. Daarbij signaleert Bloemenveiling Aalsmeer een duidelijk groeiende belangstelling vanuit Rusland, Slowakije, Hongarije, Denemarken en China.