SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol heeft de complete internationale luchtvaartsector tegen zich in het harnas gejaagd met een voorgenomen extra toeslag om de veiligheidskosten te dekken. De IATA, de internationale organisatie van burgerluchtvaartmaatschappijen, heeft bij minister Tineke Netelenbos (Verkeer) in een brief scherp geprotesteerd tegen de invoering van een veiligheidstoeslag voor Schiphol-passagiers. Dat blijkt uit vertrouwelijke correspondentie, die in het bezit is van deze krant.

|
Tineke Netelenbos (Foto: HENK BOUWMAN)
|
KLM en de buitenlandse luchtvaartmaatschappijen lieten hun bezwaren al eerder blijken, evenals de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen. De stijging van de toeslagen op vliegtickets, volgens de IATA 20%, is aan passagiers niet langer uit te leggen.
IATA topman Pierre Jeannot, schrijft: "Alhoewel de internationale luchtvaartsector de noodzaak van scherpere veiligheidsmaatregelen volledig erkent en ondersteunt, zijn wij van mening dat dit een essentiële zaak is van nationale veiligheid, waarvan de kosten in de eerste plaats ook door de overheid moeten worden gedragen en niet door de luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers."
De minister neemt de kritiek van de luchtvaartsector serieus. Zij wil uiterlijk morgen een nadere toelichting van de bezwaren.
Naast de reeds bestaande veiligheidsheffing van de luchtvaartmaatschappijen van €7 en de beveiligingsheffing van het ministerie van Justitie van €5,35 wil de Schiphol-directie een nieuwe veiligheidsheffing van "€5,15 bij de passagier in rekening brengen. Luchtreizigers gaan daardoor aan veiligheidsheffingen €17,50 betalen, een absolute uitschieter vergeleken met andere luchthavens.
Los van de vraag wie de rekening van de verscherpte beveiliging moet betalen, maakt de IATA zich ernstige zorgen over het feit, dat op Schiphol, 'de stijging van de toeslagen in geen enkel opzicht wordt gerechtvaardigd door de kosten', zo staat in de brief van de IATA.
De Schiphol-directie wijst erop, dat dit jaar €55 miljoen in nieuwe veiligheidsmaatregelen wordt gestopt. De exploitatiekosten daarvan bedragen dit jaar nog eens €43 miljoen. "We kunnen die kosten moeilijk voor eigen rekening nemen", aldus een Schiphol-woordvoerder.
Uit de brief van de IATA aan de minister blijken ook regelrechte zorgen over de voorgenomen privatisering van Schiphol. "We willen er daarom krachtig op aandringen dat luchthavengelden en operationele kosten onderwerp worden van een rigoureuze controle door economische regulering, in het bijzonder met het oog op de luchthaven privatisering", schrijft Pierre Jeannot.
De topman van IATA wijst minister Netelenbos op het feit dat de luchtvaartindustrie in deze tijd van diepe crisis begrip en steun vraagt van alle dienstverlenende instanties om hun kosten en toeslagen tijdelijk te bevriezen of te verlagen. Hij vraagt de minister om een diepgaand onderzoek naar de stijging van de voorgenomen toeslagen.
De organisaties van buitenlandse luchtvaartvertegenwoordigers in ons land - BARIN en SAOC - schreven de minister eveneens een brandbrief. Een belangrijk verwijt is, dat over de voorgenomen toeslag geen overleg met de luchtvaartvertegenwoordigers heeft plaatsgevonden.