AMSTERDAM - Jonge dieren doden om de prijs op te drijven. De Noorse zalmkwekerij Fjord Seafood, het op een na grootste bedrijf in visproducten ter wereld, heeft deze drastische maatregel genomen om het overschot aan zalm op de wereldmarkt in te perken. De concurrent van Nutreco doodde in Chili in het derde kwartaal van 2001 in totaal 8 miljoen jonge zalmpjes. Het was echter nog niet genoeg: in het eerste kwartaal van dit jaar zullen nog eens 3,2 miljoen kleine visjes volgen.
Door het doden van de visjes - de allerkleinsten van 1 tot en met 10 gram - hoopt Fjord Seafood dat minder zalm wordt aangeboden op de wereldmarkt, zodat de prijs weer omhoog gaat, aldus een woordvoerster van het bedrijf.
"De vraag naar zalm is het laatste jaar met 25% toegenomen, maar het aanbod ligt nog steeds 20 tot 30% hoger."Volgens haar heeft het afmaken van de jonge diertjes al succes gehad: "Andere grote bedrijven hebben ons gevolgd en hebben hetzelfde gedaan met een deel van hun jonge zalm."
|
Jonge dieren doden om de prijs op te drijven.
|
Wanneer de visprijs zich zal stabiliseren weet de woordvoerster van Fjord Seafood niet: "Dat kan in de tweede maand van dit jaar zijn, maar kan ook nog zes maanden duren." Het duurt echter een jaar voordat een zalm groot genoeg is om te worden gevangen voor consumptie. Het duurt dus nog wel wat langer voordat het soort maatregelen dat nu is getroffen daadwerkelijk effect sorteert.
De lage zalmprijs noodzaakte Fjord Seafood er toe in november vorig jaar een winstwaarschuwing uit te geven. Over de eerste negen maanden van 2001 werd een verlies geleden van rond de €22 miljoen. Het Noorse bedrijf, dat naast zalm forel kweekt, is in grote mate afhankelijk van zalm en voelt prijsschommelingen direct. Ook Nutreco, naast zalm actief op de vleesmarkt, stelde de winstverwachting in november 2001 neerwaarts bij wegens de malaise op de zalmmarkt. Het concern verwacht dat de nettowinst over 2001 gelijk zal zijn aan de nettowinst van 2000, die toen €90,9 miljoen bedroeg. Dit ondanks het feit dat de divisie Agriculture van Nutreco wel een sterke stijging laat zien. Of ook Nutreco jonge zalmpjes zal doden voor een betere prijs wordt door een woordvoerder van Nutreco bevestigd noch ontkend: "Wat je probeert te doen is het aanbod op de vraag afstemmen. We zorgen ervoor dat we niet te veel productie in de pijplijn hebben zitten. Het is een kwestie van plannen."
Volgens Fjord Seafood en Nutreco is de overproductie in Chili is een van de belangrijkste oorzaken voor het dalen van de zalmprijs. Chileense zalmkwekers kondigden eind november al aan fors minder te gaan produceren wegens de instortende markt. In twintig jaar tijd is Chili uitgegroeid tot 's werelds grootste exporteur van zalm en forel. De zalmcultuur, waarbij de vis rondzwemt in grote kooien en met proteïnerijk krachtvoer zo snel mogelijk wordt klaargestoomd voor consumptie, is mede in Chili ontwikkeld. Niet alleen Chili profiteerde ervan: was in 1981 wereldwijd nog maar 3% van de zalmproductie afkomstig uit kwekerijen, nu is dat al 61%.