De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 12 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Kooplust consument
in 2001 afgenomen

Van onze economische redactie

   
 

VOORBURG - De Nederlander koopt nog steeds meer, maar het tempo van de kooplust neemt flink af. De detailhandel verkocht vorig jaar 0,8% meer dan in 2000. Dat betekent zoals gezegd nog altijd groei, maar dan wel de kleinste groei in zeven jaar.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren heeft bekendgemaakt. Winkelen is vorig jaar flink duurder geworden.

De detailhandelsprijzen stegen met 5,2 procent ten opzichte van 2000. Daarom rinkelde de kassa's toch nog harder dan het jaar ervoor. De totale hoeveelheid geld die de winkels binnenkwam ondanks de geringe stijging van de verkopen nam met 6,1 procent toe.

De winkels die etenswaar verkopen, verkochten in 2001 minder. De omzet groeide weliswaar met 6,6 procent, maar de prijzen stegen met 6,7 procent. De supermarkten, die het leeuwendeel van de etensverkopen voor hun rekening nemen, zagen hun verkopen wel met 0,9 procent stijgen.

In de zogeheten non-foodsector ging vorig jaar 1,3 procent meer aan handelswaar over de toonbank. De winkeliers lieten hun prijzen minder sterk stijgen dan hun collega's in de voedingsmiddelen, maar ontvingen toch 5,6 procent meer in de kassa. De drogisterijen namen met 9,7 procent de hoogste omzetgroei voor hun rekening. Ook interieurwinkels en doe-het-zelfzaken presteerden bovengemiddeld.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 12 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.