VOORBURG - De Nederlander koopt nog steeds meer, maar het tempo van de kooplust neemt flink af. De detailhandel verkocht vorig jaar 0,8% meer dan in 2000. Dat betekent zoals gezegd nog altijd groei, maar dan wel de kleinste groei in zeven jaar.
Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren heeft bekendgemaakt. Winkelen is vorig jaar flink duurder geworden.
De detailhandelsprijzen stegen met 5,2 procent ten opzichte van 2000. Daarom rinkelde de kassa's toch nog harder dan het jaar ervoor. De totale hoeveelheid geld die de winkels binnenkwam ondanks de geringe stijging van de verkopen nam met 6,1 procent toe.
De winkels die etenswaar verkopen, verkochten in 2001 minder. De omzet groeide weliswaar met 6,6 procent, maar de prijzen stegen met 6,7 procent. De supermarkten, die het leeuwendeel van de etensverkopen voor hun rekening nemen, zagen hun verkopen wel met 0,9 procent stijgen.
In de zogeheten non-foodsector ging vorig jaar 1,3 procent meer aan handelswaar over de toonbank. De winkeliers lieten hun prijzen minder sterk stijgen dan hun collega's in de voedingsmiddelen, maar ontvingen toch 5,6 procent meer in de kassa. De drogisterijen namen met 9,7 procent de hoogste omzetgroei voor hun rekening. Ook interieurwinkels en doe-het-zelfzaken presteerden bovengemiddeld.