De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 12 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Doe-het-zelf-kassa
in gebruik bij Hema

   
 

AMSTERDAM - In de Hema in Noordwijk is gisteren de eerste volledige operationele zelfbedieningskassa van Nederland gepresenteerd. De klant kan met behulp van deze kassa zonder assistentie zelf aankopen scannen, inpakken en afrekenen met pinpas of chipknip. De hightech-kassa stond sinds 10 januari op proef in het Noordwijkse warenhuis, maar is gisteren definitief ingevoerd.

Het systeem is beveiligd met waarschuwingslichten, een camera, geïntegreerde magnetische artikelbeveiliging en toezichthoudend personeel in de buurt van de kassa. Ook is van de gescande artikelen meteen het gewicht bekend. Komt dit gewicht niet overeen met het artikel dat de klant in de tas op de weegschaal stopt, flitst meteen een waarschuwingslamp aan zodat het personeel weet dat er iets niet klopt.

Volgens Evert-Jan de Boer, franchise-eigenaar van Hema Noordwijk, is het daarom vrijwel onmogelijk dat de klant er zonder te betalen vandoor gaat.

De Boer: "Het 'scan, pin en go'-systeem heeft veel voordelen, waaronder een kortere wachttijd bij de kassa en meer privacy bij het afrekenen. Daarnaast heeft het winkelpersoneel meer de handen vrij om klanten te adviseren bij hun aankopen. Net als vroeger." De Boer denkt het apparaat inclusief software in 1,5 tot 2 jaar tijd te hebben terugverdiend.

De zelfbedieningskassa is een product van kassafabrikant NCR, die in de Verenigde Staten al 5000 van deze systemen heeft geplaatst. Volgens woordvoerster Maud Konijnenburg heeft ook een aantal grootwinkelbedrijven in Nederland inmiddels positief gereageerd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 12 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.