De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 8 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Albert Heijn mikt
met XL-supermarkt
op week-shoppers

   
 

door Harrie Nijen Twilhaar ARNHEM - Albert Heijn heeft gisteren in Arnhem de grootste en waarschijnlijk meest moderne supermarkt van Nederland geopend. Met het nieuwe type winkelconcept, XL genaamd, mikt de Zaanse grootgrutter op de veeleisende consument die grote weekboodschappen wil doen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 27kb)
Bij de kassa's van de net geopende moderne supermarkt is het al druk. Je kunt hier niet alleen boodschappen doen maar bijvoorbeeld ook kaartjes voor de bios kopen.
De supermarktketen wil tot 2010 zo'n vijftig XL-vestigingen in ons land openen. Arnhem moet dienen als pilot, zo maakte directievoorzitter D. Boer gisteren bekend.

In de nieuwe winkelformule zijn miljoenen euro's gepompt. Behalve de presentatie van het XL-winkelconcept en een nieuwe kledinglijn voor het personeel, heeft de supermarktketen tevens geïnvesteerd in het design van de winkel. De supermarkt heeft een winkeloppervlakte van 4000 vierkante meter en is ten opzichte van een doorsnee AH-filiaal ruim tweeënhalf keer groter. In totaal beschikt de supermarkt over zo'n dertig kassa's.

Volgens directievoorzitter Boer worden er dit jaar nog twee nieuwe megasupermarkten in ons land geopend. Waarschijnlijk gaat het om Venlo en Kerkrade waar een vestiging naast het voetbalstadion van Roda JC moet verrijzen. "De XL-formule moet winkelen nog aangenamer maken", zo verwoordde Boer gisteren. "We hebben geconstateerd dat er naar deze formule duidelijk veel vraag was. We verwachten dat door de komst van deze nieuwe lijn XL-filialen ons marktaandeel substantieel zal groeien." Hij benadrukte daarbij dat de bestaande wijkwinkel van Albert Heijn door de komst van de XL-supermarkten niet zal verdwijnen.

Leuke dingen

In het nieuwe winkelconcept combineert Albert Heijn boodschappen doen met de mogelijkheid om meteen een aantal praktische of leuke dingen te regelen. Hiervoor zijn er in de winkel op diverse punten internetaansluitingen waar productinformatie en recepten op te vragen zijn. Daarnaast beschikt de supermarkt over een stomerij, een ticketbox waar je kaartjes kunt kopen voor de bioscoop, pretpark of dierentuin en een heuse kinderopvang. Opvallend is ook het grote assortiment home-entertainment met cd's, dvd's, video's, boeken en tijdschriften. De eerste bezoekers van de XL moesten gisteren wennen aan het kolossale winkeloppervlak. De meningen waren verdeeld, maar in het algemeen was het commentaar positief.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 8 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.