vr 8 februari 2002








|
![[terug]](/krant/logos/terug.omlaag.gif)
|
D E T E L E G R A A F B I N N E N L A N D
|
|
|
|
Albert Heijn mikt met XL-supermarkt op week-shoppers
|
|
|
|
door Harrie Nijen Twilhaar ARNHEM - Albert Heijn heeft gisteren in Arnhem de grootste en waarschijnlijk meest moderne supermarkt van Nederland geopend. Met het nieuwe type winkelconcept, XL genaamd, mikt de Zaanse grootgrutter op de veeleisende consument die grote weekboodschappen wil doen.

|
Bij de kassa's van de net geopende moderne supermarkt is het al druk. Je kunt hier niet alleen boodschappen doen maar bijvoorbeeld ook kaartjes voor de bios kopen.
|
De supermarktketen wil tot 2010 zo'n vijftig XL-vestigingen in ons land openen. Arnhem moet dienen als pilot, zo maakte directievoorzitter D. Boer gisteren bekend.
In de nieuwe winkelformule zijn miljoenen euro's gepompt. Behalve de presentatie van het XL-winkelconcept en een nieuwe kledinglijn voor het personeel, heeft de supermarktketen tevens geïnvesteerd in het design van de winkel. De supermarkt heeft een winkeloppervlakte van 4000 vierkante meter en is ten opzichte van een doorsnee AH-filiaal ruim tweeënhalf keer groter. In totaal beschikt de supermarkt over zo'n dertig kassa's.
Volgens directievoorzitter Boer worden er dit jaar nog twee nieuwe megasupermarkten in ons land geopend. Waarschijnlijk gaat het om Venlo en Kerkrade waar een vestiging naast het voetbalstadion van Roda JC moet verrijzen. "De XL-formule moet winkelen nog aangenamer maken", zo verwoordde Boer gisteren. "We hebben geconstateerd dat er naar deze formule duidelijk veel vraag was. We verwachten dat door de komst van deze nieuwe lijn XL-filialen ons marktaandeel substantieel zal groeien." Hij benadrukte daarbij dat de bestaande wijkwinkel van Albert Heijn door de komst van de XL-supermarkten niet zal verdwijnen.
Leuke dingen
In het nieuwe winkelconcept combineert Albert Heijn boodschappen doen met de mogelijkheid om meteen een aantal praktische of leuke dingen te regelen. Hiervoor zijn er in de winkel op diverse punten internetaansluitingen waar productinformatie en recepten op te vragen zijn. Daarnaast beschikt de supermarkt over een stomerij, een ticketbox waar je kaartjes kunt kopen voor de bioscoop, pretpark of dierentuin en een heuse kinderopvang. Opvallend is ook het grote assortiment home-entertainment met cd's, dvd's, video's, boeken en tijdschriften. De eerste bezoekers van de XL moesten gisteren wennen aan het kolossale winkeloppervlak. De meningen waren verdeeld, maar in het algemeen was het commentaar positief. |
|
|
zoek naar gerelateerde artikelen
vr 8 februari 2002
|
![[terug]](/krant/logos/terug.omlaag.gif)
|
|
|
|
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
|
|
|