MARANELLO - De verwachtingen bij Ferrari voor het nieuwe Formule 1-seizoen zijn hooggespannen. De risico's die de Italianen nemen zijn misschien nog wel groter. Met nog geen millimeter asfalt onder de wielen is de F2002 gisteren uitgeroepen tot de 'beste Ferrari ooit'. De opvolger van de succesvolle bolide van vorig jaar heeft een totale metamorfose ondergaan en is tot op het kleinste detail vernieuwd.
|
Rubens Barichello krijgt een aai over de bol van Luca di Montezemelo. (Foto: EPA)
|
Omdat de tijd tot de eerste Grand Prix (Melbourne) dringt, houdt Ferrari voor de zekerheid de F2001 van vorig seizoen achter de hand. Zelfs de trotse Italianen willen liever niet voor onverwachte problemen komen te staan om hun derde coureurstitel en vierde constructeurszege in successie bij te schrijven.
Naast de F2002 beleefde ook de nieuwe 575 Maranello zijn wereldpremière. Ferrari nam de gelegenheid te baat om zijn nieuwe racemonster, voor op straat, aan de verzamelde wereldpers voor te stellen. Ruim 25 televisiecamera's snorden gewillig bij het Italiaans racedesign. Ook Michael Schumacher had zichtbaar plezier in het besturen van de felrode bolide. Maar eenmaal uitgestapt, ging alle aandacht naar de Formule 1-wagen uit. Zonder al te veel poespas onthulden Schumacher en Rubens Barrichello de wagen. Simpel, met een ferme ruk aan een doek.
Voor Ferrari breken spannende tijden aan. Zaterdag krijgt de nieuwe Italiaanse troef zijn eerste kans om de op de tekentafel bedachte innovaties in de praktijk te bewijzen. De wagen volgt de filosofie van de F2001, maar is zowel innerlijk als uiterlijk flink onder handen genomen. De complete aerodynamische structuur van de bolide is veranderd. De wagen is smaller geworden, de coureurs zitten dieper en het chassis is lichter geworden. Daarnaast hebben de ontwerpers Rory Byrne en Ross Brawn de zijkanten, radiatoren, uitlaten en achterkant compleet vernieuwd. De meest opmerkelijke verandering is echter de in het motorblok geïntegreerde versnellingsbak. "Het was moeilijk om de auto van vorig seizoen nog beter te maken", sprak teammanager Jean Todt. "Maar ik ben er van overtuigd dat deze auto dat wél is. Ik zie het ook niet als risico om zo ingrijpend te vernieuwen als we nu hebben gedaan. We gaan altijd voor verbetering. Op de dag dat we tevreden zijn, kunnen we beter stoppen."
Michael Schumacher was iets voorzichtiger in zijn oordeel over de nieuwe bolide. "Ik heb de auto pas dinsdagnacht om één uur voor het eerst gezien. Hij ziet er prachtig uit, meer kan ik niet over zeggen. We hebben er nog niet in gereden, dus ik ben benieuwd. Wel houden we voor de zekerheid de auto van vorig seizoen achter de hand. Die wagen heeft de afgelopen weken in de testen bewezen nog steeds de allersnelste van het veld te zijn." De wereldkampioen tekende wel aan dat ze dan niet meer zo vaak moeten crashen als de afgelopen weken. "Als we nog twee keer een ongeluk krijgen, hebben we een probleem", zei hij glimlachend. "Dan hebben we namelijk geen wagens meer."
De goednieuwsshow van Ferrari hield niet op bij de nieuwe Formule 1-wagen. Afgelopen week waarschuwde Ferrari's hoogste baas Luca di Montezemolo nog dat zijn tweede rijder Rubens Barrichello beter moest presteren om zijn positie in 2003 te behouden, maar gisteren was hij poeslief voor de Braziliaan. Hij prees zijn professionaliteit, benadrukte dat Barrichello erg belangrijk is voor Ferrari en verwees op geen enkele manier naar zijn uitspraken in de krant Corriere della Sera van een week eerder. "Ferrari is één grote familie", zei hij. "Iedereen heeft daar een even groot belang in." Zeker als de camera's draaien.