AMSTERDAM - De barometer van de economie, zo wordt de uitzendbranche ook wel genoemd. Tony Martin, bestuursvoorzitter van Vedior, besefte dat gisteren maar al te goed bij de presentatie van niet al te florissante jaarcijfers van zijn uitzendbedrijf. Vedior presteert vooral slecht in de VS, met negatieve uitschieters in de it en accounting.
Hoog tijd dus voor beter nieuws. Oude rot Martin ("het is de derde recessie in mijn carrière") voorspelde dan ook zonder met zijn ogen te knipperen "dat er licht gloort aan het einde van de tunnel". Wanneer? "Ik denk dat er vanaf de tweede helft dit jaar een verbetering optreedt in de VS. Zeker als de focus op Afghanistan minder wordt en die op de economie groter. De Amerikaanse economie heeft zijn dieptepunt bereikt."
|
.
|
De Europese markt is nog niet zo ver. "De Europese economie nadert de bodem en dat zal zeker tot het eind van de zomer duren. Ik verwacht een herstel rond september, oktober", aldus een optimistische Martin. Hij verwacht dat de zon in 2003 weer volop gaat schijnen. "Dat wordt een fantastisch jaar voor de uitzendbranche. Ons marktaandeel zal toenemen, omdat veel kleinere uitzendbedrijven het in de huidige markt niet redden. Door onze ideale positie zullen wij daarvan profiteren."
Martin doelde daarmee vooral op de strategie van Vedior om de inkomsten vooral te halen uit gespecialiseerde diensten. Hij toonde zich dan ook tevreden met de relatief betere prestaties in de VS vergeleken met de concurrentie. "De totale uitzendmarkt daar kende afgelopen jaar een daling van 10 tot 12%; bij Vedior is de omzet slechts 8% teruggevallen." De omzetgroei in Italië (twee keer zo snel als de markt), Portugal, Japan, Groot-Brittannië, Canada en Zuid-Amerika, compenseerde de teruggang in de VS. Al met al gold voor alle divisies een fataal vierde kwartaal. Vedior zag de laatste drie maanden de omzet kelderen met 9%.
Analisten verwachten echter unaniem dat Vediors kansen juist afnemen bij een aantrekkende economie. Vedior krijgt het dan juist moeilijker vergeleken met concurrenten Adecco, Manpower en Randstad, zo is de redenering. De drie laatste zouden vanwege hun grotere spreiding en volume eerder profiteren van een verbetering van de Amerikaanse economie. Vedior is nu eenmaal minder vertegenwoordigd in de industrie en meer in dienstverlening. De door Martin bewierookte specialismen zijn dan dus een handicap. Dit ondanks de bewondering die analisten hebben voor het sterke management en de goede organisatie. Hetzelfde geldt voor de vorig jaar ingezette herstructureringen.
Waar de VS als één markt wordt gezien, geldt dat niet voor Europa. De Europese marktverschillen zijn groot. De voor Vedior belangrijke Franse markt - met 44% van de totale omzet - draaide in het eerste halfjaar voortreffelijk, met een groei van 4%. Vooral in de gezondheidszorg en de IT deed dochter VediorBis goede zaken. Maar in het laatste kwartaal zakte deze markt in elkaar met zo'n 16%.
Groot-Brittannië daarentegen was dankzij de in 1999 voor €1,8 miljard overgenomen dochter Select goed voor maar liefst 26% van de nettowinst. Vedior behaalde in deze markt maar liefst 72% van de totale specialistische omzet.
De Benelux is een ander verhaal. Ondanks forse reorganisaties, met name in Nederland, blijft het kwakkelen. Vedior heeft daarom twee grote, niet winstgevende, contracten opgezegd. Ingewijden melden dat het gaat om de bedrijven KLM en TPG. Nederland leverde 9% van de omzet en 15% van de totale winst.
Het uitzendbedrijf wil zich meer specialiseren in uitzendkrachten voor onderwijs en gezondheidszorg, waar hogere marges te behalen zijn. Vedior heeft nu totaal 2269 kantoren in 28 landen en 20.000 personeelsleden. Vorig jaar is het kantorennetwerk uitgebreid met 73 vestigingen. Het bedrijf groeit grotendeels door overnames.
Gisteren werd bekend dat KPN zijn aandeel van 50% in Teleprofs voor €5,6 miljoen verkoopt aan Vedior, dat hiermee volledig eigenaar wordt van Teleprofs. Het bedrijf is gespecialiseerd in het uitzenden, werven en trainen van telefonisten/receptionisten en e-mailagents. Teleprofs, dat in 1989 door KPN en Vedior werd opgericht, omvat 18 vestigingen door heel Nederland.
Vedior boekte in 2001 een nettowinst voor afschrijving van goodwill van €121 miljoen. Dat is een stijging van 11% vergeleken met het jaar ervoor. Na aftrek van goodwill (over 7 jaar, in verband met de overname van Select) is er een verlies van €143 miljoen, tegenover €139 miljoen vorig jaar. De nettowinst per aandeel (ook voor afschrijving van goodwill) daalde in 2001 met 19% van €1,04 naar 84 eurocent. Dit is vooral het gevolg van het verwateringseffect door de aandelenemissie begin vorig jaar.