AMSTERDAM - De Nederlandse franchise-organisatie Golden Tulip Worldwide heeft zich losgeweekt van het Spaanse hotelconcern NH Hoteles. Daarmee blijft de naam Golden Tulip toch bestaan. Hans Kennedie wordt de baas van de nieuwe Nederlandse onderneming die bestaat uit 300 hotels in 42 landen.
Golden Tulip Worldwide kwam afgelopen zomer in handen van het Spaanse NH Hoteles dat één jaar daarvoor ook al het Nederlandse Krasnapolsky inlijfde. Daarmee kwamen wereldwijd alle Golden Tulip-hotels onder de vlag van NH, want ook een aantal Krasnapolsky-hotels voerde de merknaam Golden Tulip.
Afgelopen zomer hadden de Spanjaarden nog de intentie om wereldwijd twee merken voeren: NH en Golden Tulip. Maar in november kwam de directie van het Spaanse bedrijf daarop terug: alle hotels moesten de naam NH krijgen. Omdat de Spanjaarden het daarover niet eens werden met de franchisers, kreeg Kennedie de kans op een management-buy-out. "NH Hoteles is in de kern geen franchisebedrijf, maar een managementbedrijf dat graag alle touwtjes in handen houdt binnen de hotels", zegt Kennedie daarover. De directeur wil niet zeggen hoeveel hij heeft betaald.
Het management gaat voortaan vanuit Hilversum marketing- en administratieve zaken regelen voor de hotels.