AMSTERDAM - De tango verovert Nederland en Adiós Nonino is op weg een nummer-1-hit te worden. In één dag was het bijzondere feestconcert dat wij met de bandoneonspeler van het koninklijk huwelijk, Carel Kraayenhof, en zijn tango-ensemble op vrijdagavond 22 februari in het Amsterdamse Concertgebouw organiseren, uitverkocht.
|
Carel Kraayenhof samen met zijn vrouw. (Foto: Anko Stoffels)
|
Gezien dit enorme succes hebben wij, om teleurstellingen te voorkomen, nu twee EXTRA CONCERTEN gepland en wel op maandagavond 4 maart in het Concertgebouw in Amsterdam en op vrijdagavond 8 maart in De Doelen in Rotterdam.
KAARTEN voor het CONCERTGEBOUW kan men verkrijgen via DE UITLJIN 0900-0191 en bij het Concertgebouw zelf (020-6718345). Bij De Doelen in Rotterdam kan men vanaf heden kaarten aan de kassa verkrijgen en telefonisch reserveren onder nummer 010-217.17.17.
Carel Kraayenhof en zijn vrouw Thirza, die ook zijn manager is, zijn dolgelukkig met de enorme belangstelling die zij nu ondervinden en met dat eerste, nu al zo snel uitverkochte concert in het Concertgebouw.
"Het Concertgebouw is toch de muziektempel van Nederland", aldus een blije Carel. "En het zal voor het eerst zijn dat we daar met ons Sexteto Canyengue een avondvullend optreden verzorgen. Dat is natuurlijk, met ons komende concert in De Doelen en het optreden voor Máxima en Willem-Alexander, een nieuw hoogtepunt in ons leven."
Carels vrouw Thirza vult aan: "Ineens lijkt er een doorbraak te zijn van de tango naar een breder publiek, dat ineens geraakt is door de emotionele muziek."
Nog altijd stromen de gelukwensen per e-mail uit de hele wereld binnen bij Kraayenhof. Carel zei me: "Het bijzondere is dat we heel veel reacties krijgen uit Argentinië, waar, zoals blijkt, velen de tangoscène in de Nieuwe Kerk op tv hebben gezien. Het heeft de Argentijnen enorm ontroerd dat Máxima bij haar huwelijk door deze muziek een ode liet brengen aan haar land."
De bescheiden Carel is diep onder de indruk van een persoonlijke e-mail die hij kreeg van de zoon van zijn grote voorbeeld, wijlen ASTOR PIAZZOLLA. "Hij schreef me", zegt Carel, "'Beste Carel. Ik kan alleen maar zeggen dat je een groot bandoneonist bent. Mijn vader in de hemel zal trots op je zijn'. Getekend Daniel Piazzolla."
"Dat doet me natuurlijk heel veel", aldus Carel, die na zestien jaar hard knokken met alle ups en downs om de tango in ons land nieuw leven in te blazen ook de Argentijnen aan zijn voeten heeft gekregen.
Talrijke radiostations uit Buenos Aires en Argentijnse kranten belden hem gisteren op voor interviews. Voor de Argentijnen is Carel met zijn optreden in de Nieuwe Kerk in één klap de opvolger geworden van hun grote idool Astor Piazzolla.
Dat blijkt ook uit een uitgebreidere e-mail die Carel ontving van de befaamde Piazzolla-gitarist OSCAR LOPEZ RUIZ. Hij liet Carel weten dat hij zich niet kan herinneren dat hij buiten Astor Piazzolla zelf een andere bandoneonspeler deze muziek met zo veel swing en met zo veel diepgang heeft horen spelen. Oscar Lopez Ruiz roemt ook de wijze waarop Kraayenhof met zijn spel de stijl en de emotie van Piazzolla weet te raken.
Carel Kraayenhof zegt: "Dat is toch wel heel uniek dat deze man, die jaren met Piazzolla heeft gewerkt en zelf een grootheid is in de muziekwereld in Argentinië, me dit laat weten."
Een dergelijk compliment kreeg Carel ook van iemand van de PIAZZOLLA STICHTING in Buenos Aires, die zei vol lof te zijn over zijn vertolking van ADIÓS NONINO.
Carel Kraayenhof zegt: "Dit alles heb ik - dat besef ik heel goed - allemaal te danken aan MÁXIMA en WILEM-ALEXANDER. Dat zal ik nooit vergeten. Door hen is er nu na jaren die doorbraak."
Carel mag dan in een roes leven, nu hij zo in de schijnwerpers is gekomen, gisteren reisde hij per trein wel normaal naar het conservatorium in Rotterdam, waar hij al enige tijd samen met Leo Vervelde, zijn vroegere partner, les geeft in het spelen op de bandoneon. Uit heel Europa komen er eenmaal per week leerlingen naar Rotterdam om les te krijgen van Carel en Leo op dit bijzondere instrument, dat niet alleen een prinses, maar ook miljoenen Nederlanders deed volschieten bij Carels optreden in de Nieuwe Kerk.
Wat dat betreft verschillen Nederlanders, zoals nu is gebleken, niet veel van Argentijnen, voor wie Adiós Nonino een soort nationale hymne is, waarbij elke Argentijn vochtige ogen krijgt als hij het hoort.