De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 7 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Netelenbos: Klassieke
auto moet van de weg

   
 

door Jeroen Hendriks DEN HAAG - Minister Netelenbos (Verkeer) vindt klassieke auto's "gevaarlijk" en wil ze daarom uit het dagelijkse verkeer weren. Dat heeft een woordvoerder van de bewindsvrouw bevestigd. "Wij vrezen dat niet alleen de liefhebbers, maar meer mensen in die oude auto's gaan rijden. Het zijn immers wel gevaarlijke auto's", zei de minister gisteren.

Het ontbreken van een veiligheidskooi en airbags maakt klassiekers volgens de minister gevaarlijk.

Met die stelling lanceert de PvdA-bewindsvrouw binnen een week de tweede grote aanval op de vele tienduizenden klassieke auto's die in ons land rondrijden.

Vorige week bepleitte Netelenbos op eigen houtje het schrappen van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor auto's ouder dan 25 jaar bij de invoering van de kilometerheffing in 2004. Alleen 'museale' auto's van 50 jaar en ouder ontkomen in haar plannen aan de kilometerheffing.

Onzinnig

Een meerderheid in de Tweede Kamer van VVD, CDA en D66 heeft genoeg van deze aanvallen van Netelenbos. Deze fracties vinden het veiligheidsargument van de minister onzinnig en willen bovendien dat de bestaande belastingvrijstelling wordt gehandhaafd.

Zij wijzen erop dat de auto's, net als moderne voertuigen, ieder jaar APK-gekeurd moeten worden en daarmee tenminste aan de wettelijke minimumeisen voor veiligheid voldoen.

"Kolder", zegt CDA-Kamerlid Eurlings over de uitspraken van de minister. "De oldtimers die rondrijden zijn over het algemeen goed onderhouden en zeker niet onveiliger dan vroeger. De mensen die ik ken steken handenvol geld in het onderhoud van hun auto's", zegt Eurlings, die zelf een groot liefhebber is van MG-sportwagens.

"Het zijn gezochte argumenten van de minister. Ook dat over de onveiligheid", zegt VVD-Kamerlid Hofstra. "Het gaat ons niet alleen om oude auto's, maar bijvoorbeeld ook om oude treinen en motorfietsen. Wij hebben waardering voor de mensen die dit historisch erfgoed in stand houden. De samenleving mag daar wel wat voor over hebben", verdedigt Hofstra de belastingvrijstelling.

Secretaris K. Gorter van de FEHAC, de koepel voor klassieke autoclubs, vindt de uitspraken van Netelenbos onbegrijpelijk. "Eigenaren van klassieke auto's rijden juist extra voorzichtig om geen schade op te lopen aan hun voertuig. Bovendien stappen zij echt niet in hun bijzondere voertuig als zij zich niet veilig zouden voelen. Terecht dat de minister wegpiraten wil aanpakken, maar zij moet niet proberen haar gelijk te halen ten koste van de vele liefhebbers die evenementen opluisteren met hun mooie klassiekers", aldus Gorter, die erop wijst dat prins Willem-Alexander en Máxima tijdens hun huwelijksfeest werden vervoerd in een bijzondere Rolls Royce die in 1957 ('slechts' 45 jaar oud) werd aangeschaft door koningin Juliana.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 7 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.