AMSTERDAM - Het Engels beheerst hij als zijn moerstaal maar de taal van de reclamemakers moet autocoureur Sepp Koster nog onder de knie krijgen. Gelukkig heeft hij in zijn vader die eigenaar van het reclamebureau Respons is een goede leermeester. De financiële invulling van zijn Amerikaanse raceavontuur hangt immers sterk af van de reacties binnen de reclamewereld die hem de ruimte willen geven om zijn racebudget voor komend jaar af te dekken.
De 27-jarige, in Antwerpen wonende Koster vertrekt volgende maand weer naar de Verenigde Staten om er voor het vijfde achtereenvolgende jaar aan Amerikaanse raceseries mee te doen. Na vorig jaar als tweede in het Barber Dodge-kampioenschap te zijn geëindigd, gaat hij nu zijn geluk beproeven in de Formule Toyota Atlantic die in het voorprogramma van de Champcars wordt verreden. Hij heeft getekend bij het team van Mike Shank. Hoewel hij het volledige jaarbudget van 800.000 dollar niet hoeft op te hoesten, wordt wel degelijk een eigen bijdrage vereist.
Daarvoor heeft de Nederlandse 'Driver of the Year 1995' een vrij zeldzame oplossing gevonden. Koster kreeg tegen sterk gereduceerde prijs advertentiepagina's in de drie Amerikaanse magazines PC World, Car&Driver en Road&Track aangeboden. Weet hij pagina's à raison van $55.000 te verkopen, dan kan hij daarmee zijn races bekostigen.
"In Nederland zou zo'n constructie met dergelijke bedragen niet rendabel zijn, maar de markt in Amerika is veel groter. Mijn vader zal me helpen bij het benaderen van adverteerders", verklaarde Koster.
Josephus (Sepp) Koster wil in Amerika in de voetsporen treden van tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendijk die in de States roem en rijkdom vergaarde. "Hij is ook de reden dat ik vier jaar geleden naar Amerika ben vertrokken", legt de coureur uit. "Ik stond in Europa een beetje op een dood spoor. Als je 23 jaar bent en nog niet in de Formule 1 zit, dan ben je bijna gedwongen naar andere raceklassen uit te wijken. Ik wilde formulewagens blijven rijden en in Amerika is leeftijd dan nog niet zo belangrijk. Daarom wil ik in de voetsporen van Arie treden. Vorige week heb ik nog bij hem thuis geslapen. Ik heb hem leren kennen door zijn zoon Arie junior die in Nederland bij het Geva-team van Gert Valkenburg reed. En Gert help ik nog steeds als ik in ons land ben. Van Arie heb ik vooral geleerd hoe je op ovale banen moet rijden. Toen ik daar de eerste keer op moest aantreden, was ik een beetje bang. Maar Arie zei: 'als je niet bang bent, ben je gek en moet je snel uit de auto stappen'. Dat eenmaal gezegd, praat je daarna al snel alleen maar over versnellingen."
In de aanloop naar het nieuwe seizoen dat voor hem op 10 maart in Monterrey (Mexico) begint, testte hij bij Dorricott Racing. Hij koos echter voor Shank. "Ten eerste waren die heel gretig om mij te hebben en zij willen het team op mij afstemmen. Eigenlijk was dat de belangrijkste reden om voor dit team te kiezen. Daarnaast kennen zij de auto en bleek ik na testritten goed te kunnen communiceren met hoofdingenieur Dave Kenning", aldus Koster.
De Formule Toyota Atlantic is eigendom van de organisatie Championship Auto Race Teams. Er wordt gereden met Yokohama-banden en een Swift-chassis waarin een Toyota 1600-motor hangt die 265 pk levert. "Dat klinkt misschien wat mager, maar de wagen heeft wel grondeffect waardoor je in bochten 3.4 tot 3.5 G moet verdragen. In het begin zat mijn nek zowat aan de andere kant van de oceaan. Ik zal dan ook vooral aan mijn nekspieren moeten werken, want die G-krachten zijn ongeveer net zo zwaar als in de Formule 1", zei Koster.
De serie bestaat uit twaalf races, waarvan er twee op de ovals van Chicago en Milwaukee worden gereden. De klasse is de opstap naar de champcars, het Amerikaans antwoord op de Formule 1. De lange historie van deze 'feeder-serie' heeft bekende coureurs voortgebracht als Jacques Villeneuve, Michael Andretti, Bobby Rahal en Roberto Moreno. De in het Noord-Hollandse Heemskerk geboren Koster zou zijn naam graag aan dat rijtje willen verbinden.