De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 5 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Ondernemingsraad ING haalt uit naar saneerder
   
 

AMSTERDAM - De ondernemingsraad (or) van ING-onderdeel Facilitair Management (FM) heeft in een brief flink uitgehaald naar de bestuurder van het betreffende bedrijfsonderdeel. De or verwijt de leidinggevende een "uitverkoop van traditionele facilitaire diensten" gestart te zijn "waarvan de einddatum nog lang niet in zicht is". De brief is door de or op het interne computernetwerk van ING geplaatst.

Bankverzekeraar ING Groep saneert en dat gaat niet overal even soepel. In een brief die onlangs op het intranet van ING werd geplaatst, lucht de ondernemingsraad van bedrijfsonderdeel Facilitair Management (FM) - "na bijna vier jaar vechten voor een gezond facilitair bedrijf met hoofdzakelijk eigen medewerkers" - haar hart. Het zijn niet alleen frustraties die de or drijven: het is ook de angst dat het traditionele FM 'kapseist' en te maken krijgt met "een groot aantal schipbreukelingen".

Héél lang geleden, roept de or in herinnering, nog voordat überhaupt sprake was van één ING Groep, hadden de diverse bedrijven hun eigen diensten die "volstrekt naar tevredenheid van hun opdrachtgevers functioneerden". Alle voorkomende wensen werden daar door bekende, in stofjas geklede mannen vervuld, tegen lage kosten. Per kantoor ging het om enige tientallen personen. "Moest er worden verhuisd, dan werden vrijwilligers gevraagd en gezamenlijk werd de klus geklaard."

Eind jaren negentig functioneert het facilitair bedrijf van ING niet meer. In het streven naar synergievoordelen zijn interne diensten samengevoegd en de kosten van de gecentraliseerde activiteiten lopen veel te hoog op. PriceWaterhouseCoopers begeleidt in 1998 een reorganisatie. Tijdens frequente 'bosdagen' theoretiseert het managementteam er lustig op los, blikt de or terug. "Hele bossen moeten worden gekapt om de papierwinkel te kunnen bevoorraden."

Al met al een traag proces, vindt de or, dat concreet resulteert in de uitbesteding van een aantal traditionele FM-activiteiten als schoonmaak, catering en beveiliging. De reorganisatie - met de naam Focus - wordt in het voorjaar van 2001 geïmplementeerd en onmiddellijk opgevolgd door een nieuwe sanering (onder de naam: Kanteling). "Veel van de snode Focus-plannen, die na zware onderhandelingen met de or in de lade waren gelegd, komen opnieuw tevoorschijn", stelt de or. Gemaakte afspraken worden eenzijdig opgezegd en het streven naar 'extreme' personeelsreducties staat in rood op de agenda.

Waarom? Medio 2000 is een nieuwe bestuurder aangetreden, "afkomstig van de prestigieuze ING Business School". Die treft na haar aanstelling een organisatorische chaos aan en begint voortvarend orde op zaken te stellen. "Ze vraagt en krijgt van de raad van bestuur een fors budget om haar ambitieuze doelstellingen waar te kunnen maken." Het oude managementteam vindt elders emplooi en wordt vervangen voor 'frisse nieuwe managers'. "Veelal ervaringsdeskundigen (...), net zo min als de nieuwe bestuurder gehinderd door enige oorspronkelijke affiniteit met het facilitair bedrijf, noch door persoonlijke betrokkenheid met haar medewerkers."

Alles wat geen kernactiviteit nieuwe stijl is, moet worden afgestoten en de betrokken medewerkers moeten geruisloos afvloeien om te voorkomen dat FM door de alsmaar stijgende kosten in de afgrond wordt gejaagd. Alles conform het sociaal plan ING, geeft de or toe. "Maar de betrokken medewerkers willen helemaal geen sociaal plan. Ze willen gewoon aan het werk, doen waarvoor ze zijn aangenomen en waar ze aan verknocht zijn geraakt." Het werk dat er volgens de or ook nog gewoon is, maar dat zonodig uitbesteed moet worden omdat ING "zo heerlijk meedeint in de macro-economische golf van uitbesteding en personeelsreductie".

Een woordvoerder van ING Groep bevestigt het bestaan van de brief. "Dat daarin zo op de man wordt gespeeld, verbaast ons", stelt hij. "Een verregaande uitbesteding van facilitaire diensten is niet bij voorbaat al aan de orde", aldus de woordvoerder. Uitgesloten is het net zo min, voegt hij eraan toe. In het overleg tussen leiding en or helpt een brief als deze niet, wil de zegsman nog wel kwijt.

Jammer, want even nog dacht de or met de nieuwe bestuurder een enthousiast ambassadeur voor FM in huis te hebben gekregen. "De or had het gevoel dat de raad feitelijk betrokken was bij de besluitvorming." Anders werd het toen de or in goed vertrouwen een neutraal advies voor de laatste reorganisatie gaf, omdat de bestuurder had beloofd efficiencygegevens te verstrekken waaruit de noodzaak tot ingrijpen zou blijken. "Deze cijfers heeft de or, ondanks herhaalde toezeggingen, nog steeds niet gekregen."

Het verrichten van allerhande kleine klusjes voor de directies van "onze klanten" doet FM ondertussen niet meer. "De heren moeten die drie kistjes wijn zelf maar naar beneden dragen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 5 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.