AMSTERDAM - Softwareleverancier Hitt verwacht dit jaar wederom omzetgroei, maar deze zal lager uitkomen dan de afgelopen jaren. Dat heeft alles te maken met een order van €20 miljoen voor het vliegveld in Hongkong. Maar de groeivertraging zal slechts tijdelijk zijn, voorspelt het bedrijf. In verband met de toegenomen aandacht voor veiligheidsaspecten op vliegvelden constateert Hitt namelijk aanmerkelijk meer offerteaanvragen.
Ook dit jaar zal het bedrijf nog zo'n €4 à €5 miljoen aan omzet ontvangen uit de Hongkong-order. Maar daarna is de koek op. "Orders als deze ontvang je niet vaak", aldus bestuursvoorzitter Luuth van der Scheer van Hitt.
Zorgen maakt hij zich niet. Onder druk van de luchtvaartongelukken van de afgelopen jaren neemt de belangstelling voor verkeersbegeleidingssystemen toe. Slechts 40 van de 100 grootste luchthavens ter wereld maken gebruik van systemen zoals Hitt die maakt. En volgens Van der Scheer zijn er wereldwijd 2000 vliegvelden die zich lenen voor de Hitt-software.
Verder zullen de komende vijf jaar 55.000 zeeschepen verplicht worden om een trans-ponder te installeren. De software daarvoor wordt door het Apeldoornse bedrijf geleverd. Ook uit de visserijmarkt groeit langzaamaan de belangstelling voor de navigatiesoftware.
Daarnaast zal de technische dienstverlening van reeds geïnstalleerde software de komende jaren toenemen.
Van der Scheer wil voorzichtig buiten de nichemarkt treden die Hitt nu bedient. Want pas als een vliegtuig de landingsbaan aandoet, komt de Hitt-software in werking. De Hitt-systemen zullen in de toekomst moeten integreren met de landingssoftware.
"In de toekomst moet het signaal van een landend vliegtuig automatisch worden opgepikt", zei Van der Scheer. Daarnaast wil de topman software laten ontwikkelen die kofferafhandeling en catering op het vliegveld moeten versnellen. Het moet uiteindelijk de vertragingen terugbrengen. Handelingen op luchthavens zijn namelijk goed voor de helft van alle vertragingen.
De nettowinst van Hitt over 2001 kwam uit op €2,1 miljoen tegen €1,7 miljoen in 2000. Per aandeel nam de winst toe van €0,36 tot €0,41. De omzet verdubbelde vorig jaar van €17,9 miljoen tot €37,6 miljoen.