De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 5 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Eendracht en overleg voert drogist Etos naar Zweden

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

BEVERWIJK - Directeur John van der Ent van Etos gaf ruim twee jaar geleden al uiting aan zijn expansiezucht. "Uitbreiden in de Oostbloklanden en Zuid-Europa ligt het meest voor de hand", zei hij destijds. Maar het werd Zweden. Nog deze week opent de drogisterijketen twee winkels in het Scandinavische land, en een derde volgt in april.

Vanaf de derde verdieping van het nieuwe Etos-hoofdkantoor in Beverwijk zie je in de verte de containerkranen van de Amsterdamse haven die hoog boven de horizon uittorenen. "Ons kantoor zat eerst in Zaandam. Nee, dan heeft Beverwijk een meer sexy uitstraling", zegt Van der Ent gekscherend.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x282, 19kb)
John van der Ent van Etos gaat proefdraaien in Zweden
Etos opent onder de paraplu van moeder Ahold twee zaken in Stockholm. Het supermarktconcern uit Zaandam heeft ervaring in het land. In 2000 werd een 50%-belang in het Zweedse ICA genomen. ICA Ahold heeft in totaal 3000 supermarkten in Scandinavië.

"Ahold is al actief op die markt en dat scheelt een hoop tijd. Ik heb jaren geleden, toen ik voor SHV Makro werkte, in Maleisië iets opgezet. Dat waren onze eerste stappen op die markt. Maar voordat dat lukt, ben je een tijd onderweg. In zulke landen is er vaak niet eens een goede infrastructuur. En in een land als Spanje - waar Ahold ook zit, red. - is de markt voor onze producten al meer ontwikkeld."

Volgens Van der Ent, die donderdag voor het eerst in zijn leven in het Zweeds zal speechen, biedt Zweden de grootste groeimarkt. Een drogisterij zoals we die in Nederland kennen, is er niet in het uitgestrekte land. Babyspullen, gezondheidspreparaten, huidverzorgingsproducten en cosmetica worden afzonderlijk in supermarkten en warenhuizen verkocht. Nu kunnen de Zweden na de sauna op één plek terecht voor hun bodymilk en gezondheidspreparaten. Etos probeert zelfs de oer-Hollandse drop aan de man te brengen. "Er zijn maar een paar Zweedse winkels die drop verkopen", zegt Van der Ent. Afgezien van de marktstructuur sluiten de gewoontes van de Zweedse bevolking juist veel aan op die van Nederland, benadrukt de Etos-directeur.

Maar weinig mensen weten dat de geschiedenis van Etos teruggaat tot 1918. Om goedkoper boodschappen te kunnen doen, richtten werknemers van Philips een winkelcoöperatie op van slagers, drogisten, kruideniers en een benzinestation. De coöperatie werd in 1931 geprivatiseerd, waarna Ahold haar zo'n veertig jaar later overnam. In 2000 was Etos goed voor een jaaromzet van €385 miljoen, en had het in ons land met 435 winkels een marktaandeel van rond de 16%. In Zweden zal de drogisterijketen de naam Etos, wat staat voor 'Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking', blijven gebruiken.

"Veel mensen associëren de naam Etos met ethiek en moraal. Dat is mooi meegenomen voor het buitenland", zegt Van der Ent. De directeur had beoogd in het jaar 2004 een "goed georganiseerde" drogisterijketen in het buitenland op te zetten. Of hij dat gaat halen, is de vraag. Het begin is er. Maar Etos zal het van de eindspurt moeten hebben. "Als de drogisterijen in Zweden aanslaan, is het een groot voordeel dat we onder Ahold vallen. We kunnen dan eventueel snel uitbreiden in andere landen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 5 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.