AMSTERDAM - Heineken versterkt zijn positie in Rusland. De brouwer maakte gisteren bekend de Russische bierproducent Bravo International over te nemen voor maximaal $400 miljoen (€465 miljoen).
De Russische brouwer moet dan wel het komende jaar aan bepaalde volume- en prijsdoelen voldoen. De Nederlandse biergigant financiert de overname uit eigen middelen.
Heineken exporteert al sinds de jaren tachtig bier naar de snel groeiende Russische markt, maar wil nu ook met lokale merken het land betreden. Ook kan het Heineken-merk er nu lokaal worden gebrouwen.
De Russische biermarkt is in drie jaar verdubbeld tot meer dan 60 miljoen hectoliter. Naar verwachting behoort het land binnen een paar jaar tot de top vijf van wereldbiermarkten.
Bravo is volgens Heineken de snelst groeiende bierbrouwer van het land. De in Sint Petersburg gevestigde bierproducent opende zijn deuren in 1999. Afgelopen jaar verkocht Bravo al 2,5 miljoen hectoliter van het goudgele vocht.
Daarmee heeft het een marktaandeel van circa 17% verworven. In de regio Moskou is dat 7%.
Dit jaar komt de productie van Bravo naar verwachting uit op 4 miljoen hectoliter, aldus Heineken. Ter vergelijking: Heineken produceert jaarlijks circa 80 miljoen hectoliter.
Bravo voert de biermerken Ohota en Botchkarov. Daarnaast brouwt het bedrijf het Duitse merk Löwenbräu in licentie.
Behalve bier brengt Bravo International ook nog frisdranken en alcoholische mixdrankjes in Rusland op de markt.