De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 1 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Derde kwartaal van KLM valt vriend en vijand mee
   
 

Van onze luchtvaartredacteur SCHIPHOL - Het nettoverlies van luchtvaartmaatschappij KLM is in het derde kwartaal van KLM's gebroken boekjaar met €94 miljoen binnen de perken gebleven en ruim boven verwachtingen gebleken. De Koninklijke vliegmaatschappij heeft dat resultaat - analisten verwachtten gemiddeld een verlies van rond de €150 miljoen - te danken aan slagvaardig ingrijpen, via onder meer een beperking van de productie met 15% en werktijdverkorting.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (350x346, 25kb)

KLM schreef het negatieve resultaat in het voorlaatste kwartaal - tegenover de €4 miljoen winst in dezelfde periode van vorig jaar - toe aan de wereldwijde economische crisis met het aanjagend effect van de aanslagen in de VS. Het bedrijfsresultaat over deze periode daalde van €347 miljoen naar €30 miljoen.

Uit allerlei nog niet gepubliceerde maatregelen blijkt dat de KLM-leiding de toekomst inmiddels weer zonnig(er) inziet. De luchthaven John F. Kennedy Airport bij New York is al meegedeeld dat vanaf april de tot tien beperkte wekelijkse vluchten weer tot het oude peil van veertien wordt opgevoerd.

KLM doet het met de resultaten in het nu voor driekwart voorbije boekjaar beter dan de meeste grote(re) concurrenten. Het nettoverlies kwam de afgelopen 9 maanden uit op €48 miljoen, tegen een winst van €165 miljoen over dezelfde periode een jaar eerder.

"Hoewel er inmiddels tekenen van licht herstel zijn in het passagiersvervoer en het erop lijkt dat het diepste dal achter ons ligt, blijft de situatie zorgelijk - zeker omdat de burgerluchtvaart vatbaar is voor invloeden van buitenaf. Vooruitkijken blijft daarom lastig, maar juist omdat het vierde kwartaal traditioneel het slechtste is, zal de KLM in dit laatste kwartaal moeten doorgaan met kostenreductie en, waar mogelijk, extra opbrengsten moeten genereren", aldus de KLM-leiding.

De KLM-top verwacht voor het vierde kwartaal mét het aantrekken van het aantal passagiers wel dat de ingezette verbetering doorzet. Eerder noemde KLM-president Leo van Wijk een breakeven-resultaat in het nieuwe boekjaar al zeker. Een uitspraak van de advocaat-generaal bij het Europese Hof, dat de Europese Commissie namens alle EU-lidstaten over de luchtvaartrechten in de VS zou moeten onderhandelen, stemt de KLM-leiding niet somber.

Het advies van de advocaat-generaal wordt doorgaans door het Hof overgenomen. De Europese Unie had de zaak over de afzonderlijke bereikte luchtvaartrechten aangespannen tegen Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Duitsland, Luxemburg, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Ons land komt daarbij niet voor. "Wij zijn ook geen partij", aldus een woordvoerder van KLM. "Het luchtvaartverdrag tussen Nederland en de VS was al een feit, ruim voor de implementatie van de liberaliseringsmaatregelen in de EU. We mogen dus aannemen dat de KLM houdt wat met ons eigen 'open skies'-verdrag is bereikt."

Van de komst van Ryanair op de Nederlandse markt is de KLM-leiding niet onder de indruk. Het enkele reis tarief van €59 voor een vlucht van Eindhoven naar Londen Stansted is niet bepaald spectaculair, aldus de KLM. KLM Exel, die van die zuidelijke luchthaven dagelijks vier retourvluchten uitvoert, is 'slechts' één euro duurder. Ook andere maatschappijen bieden vanaf Schiphol vrijwel gelijke voordeeltarieven.

"Wij zijn als grootste maatschappij op Eindhoven Airport - bijna 80% van de lijndiensten - onaangenaam verrast door de steun aan Ryanair en de komst van die maatschappij op een door ons opgebouwde route. De gewijzigde strategie van de 'zakelijke' luchthaven Eindhoven Airport is onbegrijpelijk", aldus een woordvoerster van KLM Exel.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 1 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.